Sådan skærer SAS i flyparken

Nu skærer SAS ind til benet, og ifølge den sidste udgave af Inside SAS (informationsmaterialet lægges helt om fra maj) er det sådan, at der indtil foråret i år var 61 ruter, som stod for 92 procent af indtægterne.



Derfor var det oplagt at finde beskæringer. Det betyder, at man nu er i gang med reducering frem til december og ind i 2010. 16 ruter, et antal destinationer og 27 fly forsvinder. De ruter, som man allerede er i gang med at beskære, er dem, der findes blandt de 40 procent i rutenettet, som ikke tjener tilstrækkeligt til bundlinien.



SAS går fra at have 157 fly til 141 til december. 130 forventes at være i trafik. Resten er reserver.



En oversigt over flyflådens reducering viser tydeligt, at det især rammer MD 80-serien. Det er dyre fly at have i sin flåde i dag. De forurener, de støjer og de bruger mere brændstof. Her i sommer er der 43 i SAS. De 22 er væk inden december.



Blandt Boeing 737-flyene, som findes i mange versioner, forsvinder 7 ud af 77 i år.



Desværre ryger der også to langdistancefly af den moderne Airbus A 340.



20 fly kører på en wetlease-aftale (med besætning) fra andre selskaber, heraf bliver bare fire tilbage til næste år.



Endelig kommer der i år 10 supermoderne CRJ jet fra Bombardier fortløbende inden nytår.

-ejv

Skrevet af