SAS risikerer nye milliardbesparelser

Det SAS, Jørgen Lindegaard i maj 2001 blev koncernchef for, producerede nærmest ikke noget med overskud, alene datterselskabet Spanair havde dengang et underskud på en milliard kroner.



”Fra jeg kom til SAS gik det bare nedad frem til december 2004,” sagde en frigjort Jørgen Lindegaard som en af talerne ved præsentationen af bogen om SAS’ turnaround. Den barberede 14 milliarder svenske kr. af omkostningerne, omstrukturerede SAS og reducerede antallet af medarbejdere fra 38.000 til 30.000.



”SAS er virksomheden alle elsker at hade, men inde i næsten alle skandinaver er der alligevel en erkendelse af, at vi må have SAS,” sagde Jørgen Lindegaard, der i sidste måned stoppede som koncernchef i SAS.



Hans og koncernledelsens første spareplan var klar 11. september 2001 – den talte bl.a. om at SAS skulle af med 5-7 fly. Så kom nyheden om terrorangrebet i USA. Det sendte markedet til tælling og SAS endte med at tage 50 fly ud af drift.



”Men jeg var aldrig i tvivl om, at SAS havde sin berettigelse – og at SAS og medarbejderne ville ride stormen af,” sagde Lindegaard. Han antydede, at han er i tvivl om SAS’ medlemskab af Star Alliancen er nok – eller om der er behov for ”at lave fællesskab med andre flyselskaber i Europa.”

Det kunne fx være Finnair, som SAS mange gange har bejlet til – men det bliver en sag for Lindegaards afløser.



Naturligvis spiller Jørgen Lindegaard en stor rolle i Jens Willumsens bog ”SAS – Når tiden er vigtigst,” som netop er udkommet på Børsens Forlag og skrevet i samarbejde med ledelsesrådgiver Peter Horn.



”SAS har haft mange koncernchefer, men ingen som har gennemført, hvad Jørgen Lindegaard gjorde,” sagde Jens Willumsen ved præsentationen af bogen på Copenhagen Business School.



”Vi skrev bogen for at fortælle om SAS’ erfaringer med turnarounden,” sagde Jens Willumsen, som forlader SAS Danmark med udgangen af denne måned – uden at have noget nyt job på hånden.



Willumsen fortalte tilhørerne, at da SAS gik i gang med sin turnaround, var dets omkostninger 40 % over, hvad det i gennemsnit kostede flyselskaber i Europa at producere et flysæde.



Derfor er det livsvigtigt for SAS at bevare resultaterne af turnaround-planen, ”ellers vil SAS komme ud i den ene turnaround efter den anden,” forudså Jens Willumsen og understregede betydningen af, at ”hele koncernledelsen taler sammen sprog når det fx gælder kundedata.”



HB


Skrevet af