Onsdagens kommentar

Både 65 Ferie og FolkeFerie.dk har det til fælles, at de er dansk ejet og bestyret af såkaldte erhvervsdrivende fonde. De betjener hver for sig familien Danmark med tilbud og kvalitetsferie. For FolkeFerie.dk er målgruppen mest børnefamilierne, selv om også mange mere modne gæster har glæde af såvel de udenlandske som hjemlige destinationer. 65 ferie har i sagens natur seniorpublikummet og de mange, der søger selskabsrejsens tryghed og garanti for sikkerhed og kvalitet.



Som fondsdrevne er de to virksomheder i en unik situation.



Der står ingen aktionærer og kræver afkast. Det gør i sagens natur mange ting nemmere. Men betyder selvfølgelig også, at man udsættes for kritik fra kolleger hos andre arrangørerer.



De to rejsebureauer udspringer begge af fagbevægelsen. Det tidligere Dansk Folkeferie var en kooperativ virksomhed, men nu – bortset fra en dominans af fagforeningsfok – helt uden tråde til bevægelsen. 65 Ferie startede ganske vist med at sidde i et hjørne, hvor den nuværende – men snart afgående direktør – Henrik Thomassen grundlagde det, som skulle udvikle sig til en megasucces.



Det er næsten overflødigt at nævne, at sagerne i rejseankenævnet gennnem årene kan tælles på en hånd.



Og det er fordi man får, hvad har betalt for.



Man sikrer sig de rigtige hoteller, det rigtige frontpersonale herunder også guider og byder på både traditionelle rejsemål og nyskabelser.



I begge virksomheder rumler iderigdommen, men begge er også en garanti for dansk ejerskab og en unik dansk model.



Der findes simpelthen ikke rejsearrangører med den profil, historie og iderigdom i andre lande.



Nu kunne nogen frygte, at FolkeFerie.dk og 65 Ferie kunne blive ofre for tidens tand.



Det vil næppe ske. Deres forretningsmodel er – i kraft af ejerskabskonstruktionen – unik. De vil ikke kunne angribes.



De er begge branded i frejsefolkets bevidsthed.



Det kunne være, at de på et tidspunkt kunne fristes til en fusion – men det er næppe af økonomiske grunde.



Men de skal selvfølgelig følge med tiden.



De kappede bånd til LO må Folkeferie.dk ikke til at genetablere. Kooperative virksomheder hører en anden tid til.



Og naturligvis skal de mange traditioner i de to selskaber – som kunderne vel at mærke er glade for – udvikles.



Stampe er en dårlig vals. Og for begge de kernedanske kvalitetsforetagender gælder, at også i rejsebranchen gælder det om at kunne se, hvad der rører sig om næste hjørne.



Vel vidende, at de begge er så velforankrede i den danske rejsekultur, at de ikke behøver eksperimenter, men kan nå langt ved blot følge med tiden og vise lidt mod, når situationen kræver det.



Og gerne hver for sig. Det klæder dansk rejsebranche at have to så unikke klenodier i varesortimentet.


Skrevet af