Erstatningskrav fra SAS på 500 mio. kr

På et pressemøde onsdag sagde koncernchef Mats Jansson ifølge business.dk, at man i forløbet ikke havde talt økonomi, men at tiden nu er inde og at man vil kræve mindst 500 mio sv. kr. af producenten.

”Det skal dække de tab og de indirekte omkostningen, SAS har haft ved at flyene nu har været grounded i tre uger”, sagde han
.
Trafikken med Dash-flyene blev stoppet efter to nødlandinger I Aalborg og Vilnius, hvor højre landingshjul I begge tilfælde brød sammen, men ingen blev alvorligt kvæstet ved nødlandingerne.

Årsagen til havarierne var hverken besparelser i SAS’ budget for sikkerhed og kontrol eller en kulmination på uregelmæssigheder i SAS’ trafikplaner, fastslog Mats Jansson på pressemødet, ifølge RB-Børsen. Årsagen var, at Bombardier havde svigtet sit ansvar for at kontrollere landingskonstruktionen, sagde han, og det er baggrunden for, at SAS indleder drøftelser med producenten om erstatning.

Der flyver et SAS Dash Q400-fly fra København og et fra Stockholm torsdag Det ventes, at alle Dash-fly er på vingerne igen 15. oktober.

Skrevet af