VIA beholder sine lufthavnskontorer



Lufthavnskontorer er en uddøende race hos erhvervsrejsebureauer. De seneste to år har American Express, BCD Travel, Carlson Wagonlit Travel og Hogg Robinson Group lukket deres kontorer i Københavns Lufthavn – og fredag i sidste uge smækkede Vejle Rejser døren i for sit kontor.



Hos Vejle Rejser skete det med øjeblikkelig virkning – de seks medarbejdere blev fritstillet samme dag, det samme skete for deres fem kolleger på kontoret i Aalborg Lufthavn.



Tilbage i Københavns Lufthavn er nu kun VIA Travel. Og adm. direktør for det store erhvervsrejsebureau i Danmark, Peter Rasmussen, siger til Take Off, at VIA Travel har overvejet at lukke i Københavns Lufthavn.



”Der er argumenter for og imod – men de næste par år lukker vi ikke i Københavns Lufthavn. Det er rigtigt, at nærmest alle flybilletter i dag er e-tickets – derfor behøver et erhvervsrejsebureau ikke være fysisk til stede i en lufthavn. Ud fra det argument, og fordi huslejen er vanvittig høj, burde vi lukke,” siger Peter Rasmussen.



”Men vi bruger også vores lufthavnskontorer i København og Aalborg til at servicere kunder med behov for hjælp til rejsen. Lufthavnskontoret kan også hjælpe vore kunder, hvis der er problemer med fx lange køer ved check-in, med ombooking af billetter osv. – og så har en række firmakunder lufthavnskontoret som deres rejsebureau. Så i alt giver de 8 medarbejdere på kontoret i Københavns Lufthavn tryghed og ekstra service for vores kunder,” siger Peter Rasmussen og tilføjer:



”Generelt har VIA Travel en anden strategi end andre erhvervsrejsebureauer – vi opretholder kontorer flere steder i landet. Vi har syv kontorer, foruden Københavns Lufthavn og selve hovedkvarteret i København, er vi også i Aalborg, Herning, Århus, Fredericia og Odense.”



Peter Rasmussen er også formand for fraktionen af erhvervsrejsebureauer i Danmarks Rejsebureau Forening. Om Vejle Rejsers lukning af sine lufthavnskontorer sidste fredag siger han:



”Jeg vil ikke kommentere Vejle Rejsers beslutning, for jeg kender ikke baggrunden for den. Jeg er enig i, at hovedparten af flybilletter i dag er elektroniske og at de fleste kunder kan håndteres pr telefon. Men jeg var noget overrasket over, at de gik så drastisk til værks.”



Peter Rasmussen ved endnu ikke, om nogle af de 11 fritstillede medarbejdere fra Vejle Rejsers lufthavnskontorer ansættes af VIA Travel.



”Men det er i hvert fald en fordel ved at have kontorer rundt om i landet – at vi kan tilbyde arbejde tæt på medarbejdernes bolig,” siger han.





HB

Skrevet af