Omfattende rutelukninger i efteråret



”I løbet af sommeren og det kommende efterår vil mange luftfartsselskaber lukke ruter og skære ned i frekvenser svarende til op imod 10 procent af den samlede kapacitet. Samtidig er de mellemøstlige selskaber, Qatar Airways og Emirates i gang med at erobre markedsandele.” Det skriver Ole Kirchert Christensen i sit nyhedsbrev mandag.



Overkapacitet, stigende brændstofpriser, en svag amerikansk dollar samt forventninger om økonomisk tilbagegang får alverdens luftfartsselskaber til at sætte fly på jorden – i første omgang ved at skære ned i rutefrekvenserne, mens lukninger er sidste udvej.



På det skandinaviske marked har SAS på baggrund af sin ”Profit 2008”-spareplan meddelt, at kapaciteten vil blive reduceret med 5 procent svarende til 11 fly startende fra efteråret.



Hvorvidt en reduktion på 5 procent er tilstrækkelig til at sikre en højere belægning og i sidste ende mulighed for at forhøje priserne er usikkert. Kilder i branchen har tidligere vurderet, at der skal skæres op til 15 procent af kapaciteten bort, førend det får en mærkbar effekt på selskabernes bundlinje.



Indtil videre er det Continental, der med en 11 procents kapacitetsreduktion har svunget kniven hårdest. I Europa har Ryanair meddelt, at ca. 18 – 20 fly sættes på jorden svarende til en reduktion på omkring 10 procent. Begge de kriseramte selskaber Austrian og SAS reducerer i første omgang med føromtalte 5 procent.



Mens mange amerikanske og europæiske luftfartsselskaber bløder, udvider som de eneste de velhavende og hastigt voksende selskaber i Mellemøsten: Qatar Airways og Emirates.


Skrevet af