Fredagsklummen – Den jyske lavprisbølge ved mætningspunktet

Af Ejvind Olesen



NÅR MAN ikke vil flyve dertil, hvor kunderne gerne vil, må man vælge et sted, man tror, de kan lære at rejse til. Det synes at være opskriften. I hvert fald for Ryanair, som vil ekspandere for enhver pris. Stor, større størst – og billigst. Så kan det ikke gå rent galt. Nu er selv “fjenderne” i Billund blevet venner i ly af en forduftet passagerafgift og en acceptabel modul, som starthjælp.



Lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen har tordnet imod Ryanairs aftaler i Esbjerg gennem flere år. Han er så klog og erfaren en lufthavnsleder, at han ikke vover at kopier modellen fra Esbjerg, men sammen med Ryanair og den ny bestyrelsesformand Bjarne Hansen har fundet en anden.



Og naturligvis vil Bjarne Hansen, da ikke passivt ser til, at andre lufthavne vokser, mens Billund står lidt i stampe på grund af salget af Maersk Air – som var en stor og loyal kunde i Billund.



Derfor bruger de utvivlsomt den godkendte EU.model – som Rynair næppe er forvænt med – nemlig en markedsføringsrabat eller tilskud til nye ruter, som ikke konkurrerer med andre i samme lufthavn. En støtte som kun må stå på et års tid. Normalt nøjes det irske flyselskab ikke med det, men her hjælper det så, at Danmark i modsætning til Sverige ikke har hverken miljø- eller passagerafgifter til statskassen fra årsskiftet.



PROBLEMET ER BARE er bare, at de nye destinationer ofte mangler appel til kunderne. Jeg holder meget af Irland og Dublin, men jeg har svært ved at tro, at der kan oparbejdes et marked på den rute. Det er noget helt andet med London fra Esbjerg, Århus og Aalborg.



Hvis man tager fly til Frankfurt fra Danmark er det i reglen for at flyve videre ud i verden fra storlufthavnen i Tyskland. Men, derfra at tro, at en regional lufthavn små hundrede kilometer syd for Frankfurt kan være et trækplaster er et langt spring.



Endelig er der Pisa med det skæve tårn og med Livorno i nærheden, samt Firenze ret så langt væk. Spørg engang, hvor svært det har været for ruteselskaberne – bortset fra SAS – at få trafik til at løbe rundt til andre lufthavne i området, for eksempel en af de tre lufthavne i Milano-området.



DET KAN vise sig at blive en kort fornøjelse, hvis ikke Ryanair for alvor vil til at udnytte sine hubs i Dublin og andre steder til gennemgående forbindelser og billetter. Men det er der mig bekendt ingen planer om. Uden nyskabelser i den retning, kan Ryanair være væk igen, inden sneen er smeltet i det jyske landskab.

Skrevet af