Debat: Luftfartens bonussystemer bør afskaffes

Af Ole Egholm



Ejvind Olesen skrev i sin beskrivelse af Sterling og Norwegians fælles klage til EU-kommissionen, at bonussystemerne er kommet for at blive, hvad enten vi vil det eller ej. Jeg er ikke enig.



Det er et faktum, at vi nu i 13 år accepterer bonussystemer for flyselskaber i Danmark. Men det, at noget forkert og urimeligt har eksisteret i 13 år gør jo ikke, at man skal acceptere det, og ikke gøre mere ved det.



Luftfartens bonussystemer skal afskaffes. Det er der to centrale årsager til:



For det første er det den største invitation overhovedet til skatteunddragelse. Lad virksomheden betale din familieferie til sommer: Brug Eurobonus!! Hvor mange bonusrejser mon bliver deklareret på privatpersonernes selvangivelser??? På landsplan er det vel under en håndfuld!



Mens der bliver bonusrejst for over 100 millioner alene i Danmark! Bonussystemer er ren skattecirkus. Og vi må også huske på, at indførelsen af bonussystem krævede en lovændring, for normalt har politikerne været kloge nok til at forbyde “medgift” af nævneværdig karakter ved køb af varer.



Netop for at undgå den situation, som vi er i med bonusprogrammerne. Men SAS fik indført denne lovændring i 1992 af hensyn til “konkurrencen udefra”. At give returprovision i form af personlige frirejser for firmabetalte forretningsrejser er fikst for den rejsende, men urimeligt set fra samfundsmæssigt synspunkt.



DEN ANDEN og måske endnu vigtigere årsag er, at bonussystemer, sådan som de er bygget op i Europa, gør den dominerende udbyder endnu mere dominerende, og giver den lille spiller endnu færre muligheder for at overleve. Altså stik imod almindelig dansk politisk orientering.



For man skal flyve en del gange før man kan materialisere sine opsamlede points i frirejser, og endnu flere, hvis familien også skal med, derfor er det nemmenst at lægge alle sine (bonus)æg i een kurv, og det bliver så hos den “nationale” udbyder, der tilbyder “samtlige” rejsemål fremfor udbydere, der kun har begrænset antal destinationer. For den forretningsrejsende rejser ofte til forskellige destinationer, og vil aldrig få noget alvorligt ud af det, hvis bonuspointene samles på 3-4 forskellige alliancer.



Og det er da klart, at for SAS er det en KÆMPE FORDEL af have Eurobonus i Skandinavien, men et stort og ulige problem når SAS skal kæmpe mod andre nationale carriers på deres hjemmebaner (som for eksempel Air France i Frankrig).



MEN,SOM jeg har sagt så tit, det ER ikke nogen fordel for det danske samfund at have en dominerende udbyder af flyrejser, der er for stor. Erfaringen taler entydigt, at der er flerfold til prisforskel på præcis den samme vare, hvis der kun er een udbyder, i forhold til hvis der er konkurrence. Samfundet og forbrugerne har brug for fælles konkurrence. Det gælder for det danske – skandinaviske – europæiske eller hvordan vi nu definerer marked, at have så FAIR konkurrence som muligt. En afskaffelse af bonuskort vil gøre konkurrencesituationen væsentligt mere fair end den aktuelle situation.



SÅDAN KAN PROBLEMET LØSES

Det er ikke en umulig opgave – heller ikke for lille Dannevang, at gøre noget ved bonus-problemet. Men vi må acceptere, at vi skal gå foran, nøjagtigt som som Sverige og Norge allerede har valgt at gå foran (og på den måde allerede er foran Danmark):





1) Bonusprogrammer må ikke tildeles på dansk indenrigs trafik. Dette kan træde i kraft snarest



2) Bonusprogrammer må ikke tildeles på intraskandinavisk trafik. Dette burde kunne træde i kraft snart, da den norske og svenske konkurrencestyrelse allerede ser ud til at se fordelen i det



3) Bonusprogrammer må ikke tildeles på intra-europæiske rejser. Dette skal besluttes i EU af hele EU, og det vil tage nogle år. Men det vil hjælpe processen kraftigt, hvis de skandinaviske lande kan finde ud af at lave de to førstnævnte forbud først.



4) Samtlige luftfartsselskaber skal prompte pålægges indberetningspligt til skattemyndighederne over hvilke billetter der er udleveret for hvilke rejser. Præcis på samme måde, som SAS allerede har indberetningspligt for deres personalerejser, eller som banker, realkreditinstitutter og alverdens andre institutioner har indberetningspligt. Dette kan sagtens starte i Danmark og eventuelt vente på, at de får krævet det samme i Sverige og Norge.



SAS vil naturligvis komme med en alenlang smøre om, at disse tiltag vil skade SAS og ikke de andre spillere, hvilket ikke er korrekt. Vi skal rydde op i det danske (skandinaviske) luftrum, det skulle vi have gjort forlængst, og her skal de spillere der findes have fair konkurrence. Det har de ikke for tiden, og det skal vi give dem.



SAS skal ikke have lov at beholde urimelige privilegier i Skandinavien blot fordi Air France stadig har dem i Frankrig. Det kan jo være, at de andre europæere også kan vågne op, hvis de ser vi kan gøre det i Danmark. Skabe fair konkurrence i luftrummet. Uden urimelige og konkurrenceforvridende bonusprogrammer.

Skrevet af