DSB klar til priskrig

Det britiske tog- og busselskab Arriva har netop meldt ud, at de kan sælge togbilletter mellem København og Århus for 150 kroner. Men det kan DSB også – og gør det allerede i en række produkter på denne strækning.

”Jeg er ikke voldsomt imponeret over Arrivas forslag. Vi kan sagtens køre mellem København og Århus endnu billigere end for 150 kroner hver vej, hvis man – som Arriva – isoleret koncentrerer sig om denne lukrative strækning”,« siger sekretariatschef i DSB Salg, Bjarne Lindberg Bak i en kommentar til Arriva.

I Danmark er togdrift efter forhandlet kontrakt i dag en public service-forpligtelse, hvor staten og skatteyderne betaler et tilskud til, at danskerne i de tyndt befolkede egne og på ydertidspunkterne kan komme med toget, skriver epn.dk.

Arrivas forslag gælder efter det oplyste alene togdrift mellem København og Århus i myldretiden morgen og eftermiddag, altså når togene er fyldt og dermed en god forretning.

”Man vil aldrig kunne opnå samme belægning nord for Århus og dermed tjene de samme penge på at lade et InterCityLyn-tog mellem København og Århus fortsætte til Frederikshavn, sådan som vi gør i dag. Det kan langt bedre betale sig at lade toget vende i Århus og køre fyldt tilbage til København”, forklarer Bjarne Lindberg Bak.

Han vurderer, at forslaget vil være en dårlig forretning for staten, som i givet fald skal betale et større tilskud til operatøren for at køre den underskudsgivende trafik uden for strækningen mellem København og Århus.

Bjarne Lindberg Bak peger videre på, at DSB i dag har en lang række tilbud, der gør det muligt for passagerne at køre billigt med tog. Med DSB Orange Storebælt kan man f.eks. rejse mellem Århus og København for 160 kr. for voksne og 80 kr. for børn, og købes billetten i DSB’s netbutik koster den kun 145 kr. for voksne og 73 kr. for børn, uanset hvor langt man rejser inden for landets grænser.

Skrevet af