200 mio. kr. skal give øget fokus på Øresundsregionen

Københavns Lufthavn er sammen med Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity initiativtagere til en ny fond, Copenhagen Connected, der skal arbejde for bedre markedsføring af København og Øresundsregionen i udlandet.

 

”Den internationale tilgængelighed til Øresundsregionen er vital for turismen, eksporten og muligheden for at tiltrække udenlandske investeringer til regionen. Når vi kigger på, hvad andre regioner og byer rundt om i Europa gør, er der behov for bedre markedsføring i udlandet. Regionen er simpelthen for ukendt,” siger Lars Bernhard Jørgensen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen og formand for Copenhagen Connected.

Copenhagen Connected skal rejse private og offentlige midler til at øge markedsføringsindsatsen i udlandet. Planen er ca. 200 mio. kr. de næste fire år. Indtil videre er der givet endeligt tilsagn på 18 mio. kroner fra Visit Denmark, 8 mio. fra Københavns Kommune og 16 mio. fra Region Hovedstaden – ligesom Københavns Lufthavn bidrager med 12 mio. kroner.

”Copenhagen Connected er dermed ikke – som det fejlagtigt fremgår i nogle medier – noget Københavns Lufthavn får penge fra, men derimod noget vi bidrager til. Målet er at få flere rejsende til byen, det gavner alt fra hoteller, taxaer, restauranter, konferencecentre til forlystelser som Tivoli,” siger salgsdirektør Carsten Nørland, Københavns Lufthavn.

Samtidig viser OECD-rapport fra 2009 om hovedstadens konkurrenceevne, at når der skabes 100 stillinger i København, giver det 20 nye jobs i resten af landet.

Skrevet af Redaktionen