Drukrejser under lup hos ombudsmand

Og sagerne bekymrer åbenbart forbrugerombudsmanden. Han vil nu se på, om rejseselskaberne sælger rejserne i strid med markedsføringsloven. – Vi er blevet opmærksom på nogle forhold, som vi nu vil se nærmere på. Vi vil se, om der er grundlag for at rejse en sag efter reglerne i markedsføringsloven, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden, Andreas Weidemann.







Umiddelbart synes forbrugerombudsmanden at have en god sag. Sidste år blev der nemlig indført en bestemmelse i markedsføringsloven, der specielt retter sig mod børn og unge. Den siger, at man ikke – hverken direkte eller indirekte – må opfordre til brug af rusmidler, herunder alkohol.







” I bemærkningerne til lovforslaget nævner man specifikt situationen, hvor man markedsfører en ungdomsrejse med, at man kan drikke sig fra sans og samling. Altså hvor man bruger muligheden for at drikke sig i hegnet som blikfang for at sælge rejsen”, siger Andreas Weidemann til Børsen.







Fire danske rejsebureauer har specialiseret sig i rejser for unge til feriebyer i Bulgarien og Spanien. De fire er Dansk Ungdomsferie, Ung Rejs, Viby Ungdomsrejser og Uptours. De fleste unge er mellem 17 og 19 år. Hvis forbrugerombudsmanden vurderer, at rejseselskaberne har overtrådt markedsføringsloven, risikerer de bøder. Hvor store er uvist, fordi der ingen fortilfælde er.


Skrevet af