Titusindvis af unge danskere tog for få år siden på drukferie til Sunny Beach, Calella og Lloret de Mar, men antallet er faldet en del siden.
I 2007 sendte de største arrangører af ungdomsrejser omkring 15.500 unge sydpå, mens Ung Rejs, Uptours og DUF Rejser kun sender i alt ca. 5.200 af sted i år, viser en rundringning fra DR Nyheder.
Samtidig oplever for eksempel Kilroy Travels, Adventuredk og Jysk Rejsebureau stigende efterspørgsel på grupperejser for backpackere med kultur- og sportsoplevelser.
”Sommerferien bruges til selviscenesættelse og med de sociale medier er det blevet tydeligere end før. Det er ikke særlig cool at markedsføre sig selv med, at man tager afsted i en uge for at drikke”, siger Anders Sørensen, antropolog og turismeforsker i Tourismlab.
Skandalehistorier om uhæmmet druk, sexkøb og ulykker blandt fulde danske unge kan have afskrækket nogle, men det er ikke hele forklaringen, mener Ung Rejs, der kun sender omkring 1.200 gæster af sted i år.
”De unge er opdraget til at søge på Momondo og planlægger selv deres rejser. De er meget prisfølsomme, så hvis de kan spare et par hundrede kroner, planlægger de selv”, siger Christiane Karlsen, direktør i Ung Rejs.
”Ungdomsmarkedet har været faldende nogle år, men vi ser faktisk en lille stigning igen, og vi planlægger en større vækst det næste par år”, siger Mathias Madsen, vice president i DUF Rejser til DR.dk