Konkurrencen på kongresmarkedet skærpes

83 internationale kongresser i 2006 var kun nok til at give København en 16. plads på kongresbyernes hitliste, der netop er offentliggjort af Union of International Associations (UIA). Den danske hovedstad deler 16. pladsen med Stockholm, og der er langt til førstepladsen, der indtages af Paris med 363 internationale kongresser. Paris, Wien (316 kongresser) og Singapore (298 kongresser) udgør den absolutte superliga blandt verdens kongresbyer. De tre byer har i de sidste år taget markedsandele – samtidig presses København af nye kongresbyer fra især det tidligere Østeuropa og Asien.



Sidste år lå København på en 10. plads på UIA-listen med 98 kongresser, men må i år se sig overhalet af bl.a. Prag, Budapest, Berlin, Montreal og Amsterdam. Hos WoCo er adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen ærgerlig, men ikke overrasket.



– Allerede i 2005 fremlagde vi en strategi for at styrke indsatsen på kongresområdet. Vores vurdering dengang var, at der var brug for en intensiv indsats, hvis vi ikke alene ville fastholde, men også styrke vores position som kongresby. Da København sidste år kom ud med en placering på 10. pladsen på hitlisten råbte vi igen vagt i gevær. At København nu er ude af top ti understreger situationens alvor.



27 kongresser vundet



Den skærpede konkurrence mellem verdens byer om kongresserne har betydet, at WoCo har sat ekstra damp på kedlerne til arbejdet med at hente kongresser hjem. Kongresafdelingen vandt sidste år 27 kongresser til byen, flere end nogensinde før. Men end ikke denne indsats er nu tilstrækkelig. Der skal nye investeringer til, og det er nødvendigt at satse benhårdt på salgsaktiviteter, hvis København igen skal have en fremtrædende position som kongresby.



– Den hidtidige indsats er ikke længere tilstrækkelig. Vi har tre konkrete salgsprojekter parat, som vi nu skal finde finansiering til. I særlig grad vil det være nødvendigt at styrke vores kongresteam. Vi ved positivt, at det er det personlige salg og den direkte henvendelse til internationale foreninger og virksomheder, som vinder kongresser til Danmark, siger Lars Bernhard Jørgensen.



Desuden vil WoCo og København i fremtiden gerne kunne tilbyde internationale kongresarrangører en række nye services og ydelser som incitament for at placere deres kongres i København. Det nye initiativ omfatter bl.a. økonomisk og rådgivningsmæssig bistand til at planlægge, markedsføre og afvikle internationale kongresser, rabat på transport med kollektiv trafik og gratis velkomstreception på Københavns Rådhus. En sådan samlet pakke har bl.a. været medvirkende til Wiens succes på kongresområdet.



Massive investeringer i konkurrentbyerne



Behovet for at opgradere kongresindsatsen understreges af, at Københavns konkurrentbyer investerer massivt i møder og kongresser. Fx investerer Singapore 625 mio. kroner over en fireårs periode. Pengene skal bl.a. bruges til at yde en mere omfattende service til dem, der vil afholde arrangementer i Singapore.



Adm. direktør Arne Bang fra Bella Center A/S er enig i WoCos vurdering:



– København har klaret sig flot i mange år, men vi må se i øjnene at andre internationale kongresbyer opruster intensivt. Derfor er der behov for at forstærke indsatsen. Vi har et konkurrencedygtigt kongresprodukt, men det kræver langt flere ressourcer end tidligere at få råbt markedet op. Helt konkret handler det om at have ressourcerne til et meget målrettet og dedikeret salgsarbejde.



Sidste år havde København en kongresomsætning på 820 mio. kroner, så det er et lukrativt marked og store indtægter for København, der er i spil. Kongresårene 2007 og 2008 tegner til at ligge på niveau med 2006, målt i antallet af kongresser, hvorimod 2009 og 2010 tegner til at blive pæne kongresår. Der er dog fortsat plads i ordrebogen.



Vigtig for den nationale og regionale indsats



Når WoCo efterlyser nye investeringer og større politisk fokus på de internationale kongresser, er det ikke kun et spørgsmål om at få København tilbage på sporet. Københavns position som international kongresby er bærende for den nationale indsats, hvor alle regioner i Danmark har en væsentlig interesse i at styrke kongresindsatsen som led i den regionale erhvervsudvikling.



– Kongresserne er en væsentlig drivkraft i turismen, fordi de udgør et solidt fundament for turismeudviklingen i regionerne. Men også set i et nationalt perspektiv er kongresserne vigtige, fordi de er med til at bringe viden og internationale netværk til Danmark. De internationale kongresser er fx vigtige tiltag i universiteternes arbejde med at få dansk forskning frem i den globale konkurrence om viden og vækst, siger Lars Bernhard Jørgensen.



WoCo og Københavns Universitet lancerer derfor dette efterår et fælles fremstød for at få flere forskere til at påtage sig værtskabet for internationale kongresser.





Læs også Karsten Madsens kommentar

Skrevet af