SAS følger efter KLM med net-satsning

Gårsdagens offentliggøre af KLM’s øgede satsning på internetsalg i Skandinavien får nu SAS til at følge efter, og varsle introduktionen af et nyt internetsystem til januar 2006. Ifølge Politiken tager SAS Danmark udspillet fra hollænderne alvorligt, og viceadm. Dir. Jens Wittrup Willumsen siger: ”Vi trækker i samme retning og lancerer til januar et nyt system, der vil gøre det muligt med mere kontrol over vores billetsalg på internettet”. Willumsen tilføjer, at SAS dermed viser, at de deler KLM’s ambition om at øge salget via internettet, direkte til forbrugerne.

KLM har, i forbindelse med sin nye satsning lanceret en Best Price garanti, som skal sikre forbrugerne mod, at de kan finde et billigere tilbud på KLM-billetter hos f.eks. rejsebureauer. Og samtidig har det hollandske flyselskab reduceret sit bestillingsgebyr fra 100 til 10 kr.

Indtil videre har SAS ikke besluttet, om de vil følge KLM på dette punkt, men selskabet vil ikke afvise, at man kan blive nødt til at reducere gebyret tilsvarende overfor forbrugerne. Og dermed er der formentlig lagt op til endnu en infight med rejsebureauerne; Danmarks Rejsebureau Forening ventes at stå fast på kravet om, at flyselskaberne skal opkræve et gebyr, der modsvarer den omkostning rejsebureauerne har ved at udstede flybilletter.

Skrevet af