Fredagsklummen – Giv mig en konsulent, og jeg skal sige dig, hvem du er

Af Ejvind Olesen



EN KONSULENT er en, der låner dit ur. For tæller, hvad klokken er. Og skriver en regning.



Det tillod jeg mig at sige under en paneldebat for flere år siden om dansk turismes udvikling på Hotel Marienlyst i Helsingør, hvor en af deltagerne var et konsulentbureau. Det kostede en omgang verbale høvl fra talerstolen.



Nu vover jeg skindet igen, når jeg her erfarer, at Visit Danmark har købt en analyse fra et konsulentbureau for at finde ud af, at Danmark har et potentiale til at tiltrække turister uden for sommermånederne.



Det svarer næsten til at betale penge for at få at vide, at Danmark ikke egner sig til skiportsturisme. En af konklusionerne i rapporten er” at hvis Danmark skal standse den negative udvikling og genvinde det tabte, skal der en ekstraordinær indsats til.”

Ja, mon ikke. Det var vi slet ikke klar over !



Konsulenterne har også fundet ud af, hvilke 23 områder uden for de større byer, som har potentiale til at tiltrække turister hele året.



Blandt disse finder vi Lalandia på Lolland, Legoland, Vestkysten, Bornholm og Silkeborg.



Lalandia er i Flemming Østergaard`s regi og åben hele året. 1-0 for skarp iagttagelse. Disneyland er åben hele året, efterhånden er Tivoli også, hvorfor ikke Legoland. Vesterhavet har alle dage været en attraktion hele året. Det samme er Silkeborg og Bornholm. Der er bare den hage ved det, at de lokale ikke ved det.



Himmelbjergbådene ligger stort set stille hele vintersæsonen, selv om det er årtier siden, der har været is på søerne. På Bornholm går man i vinterhi fra midt i september. Så åbner Oluf Høst museet i december, og så fortryder man igen.



TAK TIL konsulentfirmaet, der finder ud af det. Nu er det bare jeg spørger : Er man ikke ansat i Visit Danmark, fordi man har forstand på de dele? Ellers kunne man jo ligeså godt være i en guldsmedebutik (hvis mand tør) eller i et Korn- og Foderstoffirma.



Desværre tror jeg ikke Erhversministeriet (med meget ringe turismeinteresse) har tiltro til sine egen ansatte, som derfor er nødt til at bestille en intetsigende konsulentrapport.



Det drejer sig om at tro på så sig selv, når man er ansat i Visit Danmark. Husk det. Så må ministeriets se at tage sin egen organisation alvorlig. Den har i alle tilfælde betydelig mere forstand på turisme end i ministeriet.

Skrevet af