Sælger ud af danske virksomheder

SAS, Vestas og Lego har alle præsteret at vende deres virksomheder til succes, men det kommende år skal afgøre om succes’en holder, eller det bliver til en fiasko.

Ifølge Berlingske Tidende i dag har Lego og SAS i deres regnskaber for 2005 vist en vilje til at overleve, men det kommende år skal de bevise, om de omfattende nedskæringsrunder i SAS og Lego og jagten på synergieffekter og rentable kontrakter i det fusionerede Vestas, faktisk gør de tre virksomheder levedygtige på langt sigt.

Det drejer sig om 49.809 ansatte, og derudover de tusinder af arbejdspladser om de generer hos underleverandører i deres hjemegne. De tre virksomheder omsætter tilsammen for 75 milliarder kroner, hvoraf SAS tegner sig for to tredjedele. Det svarer til seks procent af det danske bruttonationalprodukt.

Ifølge økonom Martin Windelin fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er SAS en stor virksomhed, men den fylder ikke meget i hovedstadsregionens samlede beskæftigelse.

Det stik modsatte er tilfældet for Lego og Vestas, hvor det vil have meget stor påvirkning på de regioner, de ligger i, hvis deres aktiviteter skulle ende med at blive afviklet. Hovedstadsområdet vil langt bedre kunne klare en massiv afvikling af medarbejdere i en stor virksomhed som SAS.

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.