Fredagsklummen – muntre rejseminder og fremtiden

Af Henrik Baumgarten



Ideen var rigtig god; SAS inviterede onsdag i denne uge knap 100 storkunder til en anderledes formiddag – selvfølgelig i samarbejde med partnerne fra Lufthansa, Swiss og Austrian.



Der blev i indbydelsen lokket med spændende indslag. Det kom der også, en sociolog, en erhvervspsykolog og en af SAS’ chefpiloter var i Grand Teatret i København for at tegne og fortælle – mellem indslagene kom formiddagens mest underholdende indslag.



SAS havde nemlig fået en stribe prominente danskere til at give deres bud på den gode flyoplevelse, erhvervsmanden Asger Aamund, filmproducenten Vibeke Windeløv, kongelig balletdanser Nikolaj Hübbe, golfspilleren Iben Tinning, og reklamedirektør Henning Kern.



DVD’en med disse indslag burde være en julegave, SAS sender til rejsebureauerne. Og SAS skal have ros for, at også kritik af SAS kom med – bl.a. da Vibeke Windeløv efterlyste 180 graders stole på business class på langruterne, så man ikke vågnede i fodenden.



Og balletdanseren fik formiddagens største grin, da han fortalte han en gang i Moskvas lufthavn var blevet stoppet med et pornoblad i sin håndbagage…



Chefpilot for SAS’ MD 80’ere, Flemming Jensen, fortalte om arbejdet med at skabe den gode og kvalitetsbårne flyoplevelse. Han berørte selvfølgelig de tre havarier med Q400-flyene, men understregede talrige gange, at sikkerheden er i top hos SAS og de seriøse flyselskaber.



Oplægget til den vist fra tv kendte sociolog, Emilia van Hauen, var rigtig spændende: “sæt fokus på danskernes rejsetendenser. Hvem vælger hvilke rejseselskaber? Og hvilken betydning har danskernes stigende krav om kvalitet for deres rejsemønstre?”



Men hun sprang over, hvor gærdet er lavest og kom med et standardforedrag.

”I ved jo meget mere om rejser end mig,” sagde hun til publikum som forklaring på, at hun ikke gik i dybden med emnerne. I stedet blev det en lang smøre med masser af udtryk som: selvrealisering, ontologisk sikkerhed og neo-tribalisme…



En interessant ting fra hende var dog, at begrebet ”brand” er på vej ud – nu skal det hedde ”love mark,” altså at forbrugerne køber en vare pga. vor anerkendende kærlighed og accept af producenten.



Et ”love mark” er Airbus. Ikke fordi nogen sikkert vælger en bestemt flyvning, for at flyve med en Airbus frem for en Boeing… Det skulle da lige være for at prøve den nye megabamse, A380.



Men i går havde Airbus noget så sjældent som et pressemøde i København.

Hvad Airbus måtte have på hjertet med det pressemøde var blevet debatteret på diverse hjemmesider for flyentusiaster – og Take Off fik også forespørgsler om, hvad vi troede, Airbus ville.



De ville ikke noget specielt. Der var ingen hard core-news med fx at SAS køber en pose nye Airbus-fly. En sådan nyhed skal nu også komme fra flyselskabet.



Men Airbus-cheferne ville fortælle om flyfabrikkens miljøprogram, som skal halvere CO2-udledningen og reducere kvælstof-udledningen med 80 % fra 2000 inden år 2020.



De tre chefer fortalte om Airbus’ bedrifter på miljøområdet, som også er værd at tage hatten af for, bl.a., sagde de, støjer den store Airbus 380 kun halvt så meget som Boeings 747.



Til gengæld var mundene mere lukkede, da pressen spurgte om årsagen til, at en Airbus 340 for et par uger siden bragede ind i en mur og blev totalt skadet ved Airbus-fabrikken i Frankrig.

Skrevet af