Ny kritik af USAs behandling af turister

Det værste eksempel på de amerikanske pasbetjentes enten alt for meget arbejde eller ligegyldighed overfor udenlanske turister kom en tysk jounalist med på et pressemøde tirsdag under den store amerikanske fagmesse for rejsebranchen, Pow Wow, der slutter i dag i Anaheim ved Los Angeles.



Her sagde han til den adm. direktør samt bestyrelsesformand for de amerikanske turistmyndigheder, TIA, at han på sin rejse mod Pow Wow havde ventet næsten to timer på at komme forbi pasbetjentene i Denvers lufthavn.



Både British Airways og Lufthansa har direkte ruter til Denver fra Europa.



“Der var tre pasbetjente til ca. 700 internationale passagerer og otte pasbetjente til de 150 amerikanske passagerer – den attitude viser altså mange, hvilken holdning USA har til sine internationale gæster,” sagde han.



Formanden for TIA’s bestyrelse, direkør for Walt Disney Parks, Jay Rasulo, sagde, at han ikke var overrasket over dette. “Det er hverken en venlig eller effektiv velkomst til USA,” sagde han.



USA forventer snart at ansætte yderligere 250 pasbetjente i sine 20 største lufthavne, som tager imod 90 % af de udenlandske passagerer om året.



Samtidig forventes USA’s kongres at give 200 mio. dollars til den hidtil største marketingskampagne for USA nogensinde.



Kampagnen i bl.a. dele af Europa skal få flere til at holde ferie i USA. Det gjorde 52 mio. sidste år, men USA’s andel af de internationale turister synker.



HB

Skrevet af