Udsigt til lange sommerkøer i Københavns Lufthavn

Af Ejvind Olesen



Sidste sommer stod København Lufthavn med flyselskaber, sikkerhedskontrol, lange køer, nedbrudt bagagebånd for fast leverance til avisernes agurkespalter. Kan hænde, at det også går galt i år. Frygter SAS på trods af de mange nye tiltag, blandt andet med udviddet sikkerhedskontrol og flere spor.



Månedens sidste weekend kan blive en sej sag at komme igennem, fordi der også er kommet flere passagerer, og rammerne er ved at være fyldt ud til bristepunktet. Det sagde adm. direktør Susanne Larsen, SAS, i går på et sommer pressemøde forud for ferien. Hun har heller ikke tiltro til bagagebåndet i lufthavnen, som i fjor var årsag til mange forsinkelser og frustrationer.



Det får hun omgående svar på i dagens aviser. Bagageanlægget fungerer 99,7 procent af tiden, og der er investeret 50 mio. kr. i en renovering, melder Københavns Lufthavn.



Og så sender kommunikationschef Annette Haaning straks bolden retur til Susanne Larsen med følgende i Berlingske Business: “Vi vil ikke bygge en ny terminal, bare for at der kan blive længere køer. Vi vil heller bruge kræfterne på, hvordan vi kan sikre mindre ventetid. Fremtiden er jo ikke den gammeldags check in ved skranken.”



Det sidste er Susanne Larsen slet ikke uenig i, og hun kunne på mødet i går oplyse, at det går hurtigt den rigtige vej med check in via automaterne. Helt op til 49 procent af SAS passagererne bruger automaterne.



Hermed er vi ved sagens gerne. Lufthavnen mener, at flyselskaberne nu skal se at få bemandet alle skranker, ikke mindst i sommer, hvor mange ikke rejsevante kvier sig ved at skulle bruge automater. Der er nemlig stor forskel på kundernes rejseerfaring og behov.



En undersøgelse i denne uge blandt bonuskunder i SAS viser, at langt den største procentdel fandt køer til sikkerhedskontrol og hele færden og besværet gennem sikkerhedskontrol det mest stressende ved at rejse.



En tilsvarende undersøgelse i Take Off i foråret viste det modsatte, nemlig at det er ventetiden ved skranken som er den største forhindring, mens sikkerhedskøen kom længere nede.



Men, det var en undersøgelse i Danmarkspanelet, foretaget af A& B Analyse og står som et udtryk for familien Danmark. Og deres forbrug i lufthavnene er en ganske anden end bonus- og businesskunder i SAS. De bruger automater langt mindre, om overhovedet.



Når man gik igennem Terminal 2 i går eftermiddag og så den uendelig lange kø til SkyEurope fly til Bratislava, og stribevis af ubetjente pulte, forstår man godt Annette Haaning.



Der har også været slemme periode ved ubetjente SAS-skranker i vinter, men nu lover SAS, at der oven i købet bliver sat ekstra personale ind i de store sommerweekender. Så be`r vi til, at også bagagebåndet kan klare sommervarmen.



Læs også Fredagsklummen om ro på personalefronten, og stem om, hvad du tror i quick poll kl. 12

Skrevet af