SAS skal dæmpe støj i Kastrup

Af Ejvind Olesen

Den samlede støjmængde i Københavns Lufthavn er nu ved at være på den grænse miljømyndighederne har fastsat. Det er selvsagt ikke, fordi en stadig mere moderne flyflåde støjer mere, men fordi trafikken vokser.



Det har betydet, at det SAS-fly, der støjer mest og flyver mest ind og ud af København, nemlig MD 80-flåden skal støjdæmpes på den ene eller den anden måde. Der er 38 MD 80-fly i SAS Danmark.



Støjdæmpningen kunne måske løses ved huskits monteret på flyene, men denne løsning er ikke optimal, da der endnu ikke findes den rigtige version. Huskits kendes fra de gamle Boeing 727-fly, som støjdæmpning af motorerne og koster i dag ca. en million kroner pr. fly.



SAS har fundet frem til en langt bedre løsning og med bedre effekt. “Vi laver simpelthen en ny startprocedure ved at tage gassen af, når vi er 250 meter oppe i stedet for som før ved 500 meter. Den langsommere udflyvning er mindst lige så sikker, og tidstabet er måske et halvt minut, ” siger flyvechef Per Schrøder til Take Off.



“Vi har prøvefløjet nogle gange, og vi tager 25 procent kraft af motoren på den måde, og jeg vil mene, at støjen også formindskes med nogenlunde samme procenttal.



Vi kommer under myndighedskravet, og vi er klar til at starte fra årsskiftet. For passagererne får det ingen betydning, de vil næppe kunne mærke forskel,” fortsætter Per Schrøder, som også forudser, at kravet i løbet af kort tid vil gælde for den mest restriktive lufthavn i Europa, nemlig i Zürich.



Hvad landing med MD 80`ere angår, er der ingen støjproblemer.

Skrevet af