SAS vandt for halvandet år siden provisions-sagen i højesteret, anlagt af Danmarks Rejsebureau Forening, fordi SAS netop havde et salgstillæg på sin hjemmeside. Nu er dette tillæg faldet 40 % til 50 kr. pr. billet.
SAS’ sænkede salgstillæg vil ramme rejsebureauerne i almindelighed, vurderer branchekilder, men i særdeleshed netrejsebureauer som Flybillet.dk – det kan tvinge netbureauerne til at skære i deres priser.
KLM og Air France har endnu laverer gebyrer for salg på deres danske hjemmeside, 10 kr.
SAS Danmark meddelte onsdag rejsebureauerne, at ”SAS’ salgstillæg primært skal afspejle omkostninger ved salg. For at operere konkurrencedygtigt er det nødvendigt at se på niveauerne på de internationale markeder, da web-sites fra disse bliver stadig mere synlige i Danmark.”
”Sænkningen af salgstillægget skal derfor ses i lyset af den generelle udvikling i markederne for internet- og on-line reservationer af flyrejser, en forbedret teknisk platform samt øgning i antallet af reservationer på sas.dk – disse forhold gør, at vi sænker tillægget,” oplyste SAS.
Tagget med: Air France Danmarks Rejsebureau Forening KLM SAS