SAS hænger på Q 400 til 2012

SAS har 23 fly (to havarerede), og datterselskabet Widerøe i Norge har fire. De blev anskaffet i år 2000 og er leasede på langtidskontrakt til 2012. En sådan kommer man ikke uden videre ud af, hvis man skulle ønske det.



Naturligvis kan det ske ved at anlægge erstatningssag med håb at vinde – mod flyproducenten – og her er som bekendt allerede erstatningskrav på 500 mio. kr. sendt af sted for svie og smerte.



Fartplanerne i SAS er igen på det normale. Og fra søndag venter vinterfartplanerne, hvor det nu er meddelt, at Atlantic Airways indtil videre tager sig af de tre daglige flyvninger mellem København og London City.



At Q 400 har et kvalitetsproblem står klart. Det har det også gjort længe for SAS, som i maj i år meddelte “at kvalitetsproblemerne med Q 400 er ved at være løst”, sådan gik det desværre ikke.



Der er fortsat instrumentale fejlmeldinger – uden sikkerhedsrisiko, men til stor irritation for både personale og passagerer.



Det bliver der nu gjort noget ved. Fra 29. august skal samtlige 21 fly i trafik igen gås igennem med en tættekam – udover de udskiftninger og ændringer, der allerede er sket på landingsstellet – for at fjerne alle børnesygdomme, som burde være overstået for længst.



Flyene bliver løbende taget ud af drift og sendt til værkstedet i Tromsø. Når der alligevel er mindst fire år tilbage med denne flytype – på verdensplan er produceret 160 fly – da skal resten af perioden fungerer optimalt, mener SAS ledelsen.

-ejv

Skrevet af