Eric Clapton god forretning for København

Det kan godt være, at han virkede sur og kun sagde “dav” og “farvel” på scenen, men trods musikanmeldernes hårde bedømmelser, viser en turismeøkonomisk analyse, at Eric Clapton-koncerten i april var en god forretning for København. Koncerten skabte en turismeomsætning på små 24 mio. kroner, hvoraf fem millioner kom fra udenlandske turister.



Turismens Utredningsinstitut i Gøteborg gennemførte for Wonderful Copenhagen en undersøgelse af den samfundsøkonomiske effekt af Clapton-koncerten i Parken.

På basis af interview med godt 600 koncertgæster kortlægger analysen gæsternes bopæl, forbrug og adfærd og beregner på den baggrund de samlede turismeøkonomiske effekter for staten og hovedstadsregionen fra de koncertturister, som kom uden for hovedstadsregionen.



Knap 14.000 af koncertens publikum på 24.000 var turister, heraf ca. 2.800 fra udlandet (primært svenskere). Beregningerne af turisternes besvarelser viser, at de gav København en omsætning på knap 24 mio. kr., entrébillet, hotelovernatning, transport, mad og drikke osv. Tilsammen gav de 14.000 koncertgængere, som kom udenfor hovedstaden, fem mio. kroner i fremmed valuta – hvoraf 3,4 mio. endte i de offentlige kasser som skatteindtægter. Godt 13.500 kom til byen alene for at overvære koncerten.



“Der er med andre ord rigtig god samfundsøkonomi i større koncerter, sports- og kulturarrangementer,” siger udviklingsdirektør Peter J. Hansen fra Wonderful Copenhagen og tilføjer: “En anden konklusion er, at Parken fungerer som et økonomisk lokomotiv i byens detailhandel og forlystelsesliv. Fodboldkampe, rockkoncerter, osv. bidrager betydeligt til omsætningen hos byens restauranter, butikker, forlystelser, transporterhverv mv.”



Clapton-koncerten tiltrak et meget købedygtigt publikum af koncert-turisterne med et gennemsnitligt forbrug på 1.355 kr.



NYT SAMARBEJDE MED TURISTERHVERVET

Clapton-koncerten var premiere på et nyt samarbejde, hvor WoCo og koncertarrangøren, dkbmotor, med en række partnere havde sammensat en “Clapton-weekend” med hotelovernatning hos bl.a. Radisson SAS, særpriser på restauranter osv. Der blev solgt ca. 1.000 Clapton-pakker.



Clapton-pakken bestod også i reducerede priser med bl.a. SAS fra Norden, Maersk Air fra Færøerne og Icelandair fra Island. Der var entrérabat hos bl.a. Tivoli, Arken, Louisiana, Dansk Design Center og Bella Centers internationale biludstilling. Magasin gav 10% på alle varer, og der var 25% rabat på regningen hos en række restauranter samt rabat hos Canal Tours.



Næste store koncert i København bliver 23. juli, hvor Simon & Garfunkel – hvis de ikke skændes – giver koncert i Parken.

Skrevet af