Rejsebureau suspenderer salg af rejser

”En ting er søkort at forstå, en anden skib at føre,” skrev Ludvig Holberg. Og den sandhed er kommet op til overfladen hos C & C Travel i København.



Bureauet har haft mange ekstra udgifter efter det købte ”alle tiders krydstogtskib og fornyede det fra køl til mast.”

Stigende oliepriser, bureaukrati, udgifter til tilladelser og havneanløb ”steg til uanede højder og vi kunne efterhånden ikke få økonomi i krydstogterne,” hedder det på bureauets hjemmeside. Derfor arbejder C&C i denne tid på at sælge skibet, Coco Explorer 2.



Bureauchef i 20 år gamle C&C Travel, Sidse Wernberg, sagde tirsdag til Take Off, at medvirkende til de økonomiske problemer faktisk er bureauets succes med at sælge rejser – det har fået Rejsegarantifonden til at kræve en forhøjelse af den milliongaranti, bureauet ifølge reglerne skal stille. Men forhøjelse, har C&C meddelt fonden, betales først når skibet er solgt og pengene er i havn.



”I dag skal rejsebureauerne have en niche. C&C har i en årrække haft eget ressort på Filippinerne, CoCo Beach på øen Mindoro, 125 km. fra hovedstaden Manila. I begyndelsen sendte vi kun gæster til Filippinerne, men vore trofaste kunder ønskede nye destinationer. Det blev Kina, Bali, Vietnam osv. Men problemerne for et par år siden med SARS og fugleinfluenza fik os til at lave rejser til Sydamerika,” siger Sidse Wernberg og tilføjer:



”Vi ville have en erstatning for vort krydstogtskib på Filippinerne. Krydstogt er godt produkt på vej frem. Så vi fandt et nyt flot skib med plads til 300 gæster. Men vi blev ramt af stigende oliepriser, bureaukrati i Thailand, bomberne mod turisterne på Bali. Så i stedet sejlede CoCo 2 en-uges krydstogter fra Thailand, via Cambodja til Vietnam. Men udgifter til bl.a. havneanløb steg til uanede højder, så nu er vort hjertebarn til salg.”



Sidse Wernberg medgiver, at det er usædvanligt, at et rejsebureau midlertidigt lukker for salg. ”Men nu bruger vi denne pause til også at kigge på vor organisation – vi sælger ikke rejser i øjeblikket, men forventer at være tilbage om to uger når skibet er solgt.”



”Vi står ikke overfor konkurs, er ikke ved at lukke og alle rejser gennemføres som normalt,” understreger Sidse Wernberg.



C&C har 15 ansatte og 10.000 årlige gæster.



HB

Skrevet af