DAT afviser kritik af lavtlønnede piloter (OPDATERET)

Når det danske postvæsen hver nat får fløjet breve fra den ene ende af Danmark til den anden, sker det med litauiske piloter til langt under den normale danske mindsteløn.



Danish Air Transport har fået statens tilladelse til at bruge et baltisk firma, som leverer fly og piloter til postfragten. Ordningen er midlertidig, men sammenslutningen af danske piloter ser det som et forsøg på at dumpe markedet og gå på kompromis med flysikkerheden.



”Vi er betænkelige ved arrangementet. For det første er de østeuropæiske lande generelt kendt for at have et lavt uddannelses- og sikkerhedsniveau. For det andet kan branchen ikke konkurrere mod et selskab, der os bekendt giver deres piloter omkring 3.500 kroner om måneden,” siger Per Fallentin, formand for Flyvebranchens Personale Union.



Hos Statens Luftfartsvæsen (SLV) siger kontorchef for SLV’s flyveoperationer, Asbo Holse, god for sikkerheden: ”DAT har fået tilladelsen, fordi selskabets litauiske samarbejdspartner lever op til vores tekniske krav og efterlever danske bestemmelser om arbejds- og hviletid. Piloternes uddannelsesniveau er reguleret efter nogle internationale bestemmelser, som vi går ud fra, bliver fulgt.”



Om baggrunden for at bruge litauiske piloter på postruten mellem Rønne, København og Aalborg siger DAT’s flyvechef, Bjørn Simonsen, at selskabet for tiden har to danske fly til større serviceeftersyn. Når disse fly igen er på vingerne, vender litauerne tilbage til ”egne breddegrader.”



Bjørn Simonsen afviser, at der skulle være tale om ”slavekontrakter.”




”Vi er ikke ude på at undergrave markedet, og ordningen er kun midlertidig pga. tekniske kvaler. Men tendensen på markedet er klar: Danske piloter har været vant til nogle arbejdsvilkår, som ikke vil kunne holde til stigende international konkurrence,” siger Bjørn Simonsen.



Efter at Politiken mandag henvendte sig om sagen, lod Statens Luftfartsvæsen pludselig forstå, at ordningen med de litauiske piloter nu kun kører frem til marts. DAT havde ellers fået tilladelse til at fortsætte til maj.



DAT AFVISER KRITIK




DAT’s direktør, Jesper Rungholm, afviser, at DAT forsøger at dumpe priserne på godsflyvning i Danmark.

I følge Jesper Rungholm har de litauiske flyvninger intet med pris-trykkeri at gøre:



“Der er ikke tale om organiseret brug af udenlandske arbejdskraft på en postkontrakt. Der er tale om, at vi har et fly til et eftersyn, der varer en måned, og vi har behov for kapacitet i den periode,” siger han til Kanal 94, DR i Vejle.

Skrevet af