Hvem skal nu betale?

eliminate_duplicates(‘readmore1’);paginate_list(‘readmore1’, 10);Embedsmænd fra EU-Kommissionen besøger Transportministeriet, for igen at granske sagen om det statsejede busselskab Combus, det tidligere DSB Busser, skriver business.dk.

Sagen har været flere år undervejs og kan få alvorlige konsekvenser for bus- og togselskabet Arriva og den danske stat.

EU-Kommissionen godkendte flere gange støtte fra staten for ca. 500 mio. kr. til det nødlidende busselskab, men i marts 2004 erklærede EF-Domstolen statsstøtten ulovlig.
Foreningen af Danske Busvognmænd lagde sag an mod Kommissionen for at få godkendelsen af statsstøtten annulleret. I 1990erne kostede støtten flere private busselskaber livet, fordi Combus vandt busruter i udbud til urealistisk lave priser.

Hvis EU-Kommissionen erklærer statsstøtten for ulovlig, risikerer Combus’ nuværende ejer Arriva, at blive mødt med krav om tilbagebetaling af statsstøtten. Samtidig bebuder Danske Busvognmænd en række erstatningssager for de vognmænd, der gik konkurs.

Arriva overtog Combus for 100 kroner.

Hvis staten skal kræve over en halv milliard tilbage i ulovlig statsstøtte, skal det ske hos dem, der har haft fordelen, nemlig amterne og deres trafikselskaber, mener Arriva.

Adm. direktør Johnny Hansen fra Arriva afviser, at virksomheden risikerer at skulle betale penge tilbage:
”Da vi købte Combus, skete det med forbehold for EU-Kommissionens godkendelse af den kapital, der var tilført Combus tidligere. Op imod 600 mio. kroner. Det fik man en enstemmig godkendelse af i EU-Kommissionen”.

”Fordelen ligger kun et sted hos danske amter og deres trafikselskaber, fordi pengene er brugt til at underbyde buskontrakter med, og derfor har de fået deres bustrafik for billigt. Der er ikke ydet statsstøtte, mens vi har ejet Combus, og vi har købt Combus til markedspris, så vi er ikke en del af den her sag”.

Skrevet af