SAS – kærlighed, respekt og ærgrelse

Take Off har i det nummer, der er på vej, et tema-indlæg om SAS i anledning af selskabets 60 års fødselsdag,



I den anledning har jeg haft kontakt til en række folketingsmedlemmer for at høre deres mening om SAS. Og det er ingen overdrivelse, at de dækker hele spektret fra det stærkt kritiske til respektfulde til det begejstrede. Og reaktionerne er på tværs af alle politiske mønstre.



Dog er det værd at notere at kritikken er skarpest fra folketingsmedlemmer valgt og bosiddende i Jylland.



Det bør SAS måske være opmærksom på.



Men hovedlinien er dog klar. Uden SAS havde Danmark næppe kunnet sikre lokalt forankrede ruter over Atlanten.



Det ville større europæiske aktører og amerikanske selskaber have sat sig på.



Og svenskerne var på grund af deres neutralitet under krigen i 1946 langt længere fremme end de to besatte broderlande.



Uden SAS havde CPH aldrig fået den status som Københavns Lufthavn – trods en turbulent sommer – uanfægtet stadig har. Stockholm ville have suget al aktivitet til sig.



SAS er også det mest markante bidrag til et skandinavisk samarbejde med bred samfundsmæssig betydning. Tilmed skabt på privat initiativ, om end med politisk opbakning fra regeringerne i Norge, Sverige og Danmark.



Snakken om det nordiske er for det meste præget af varm luft. SAS er et eksempel på det modsatte.



Og endelig påvirker det billedet af SAS – som det dominerende flyselskab og aktør på rejsemarkedet – når både kufferter og rejsende hober sig op i CPH.



Selv hos indsigtsfulde politikere fornemmer man en kritisk undertone på grund af den elendige afvikling og lange køer i Kastrup.



Ret beset er det jo ikke SAS ansvar. Men CPH`s. Men det er tankevækkende at kritikken alligevel falder tilbage på selskabet.



Når det gælder det delvise statslige ejerskab tegner sig to linier.



De borgerlige vil helst sælge, men kun hvis de tre lande er enige om det. Uanset om svenskerne skifter til en borgerlig-liberal regering på søndag (der er dødt løb), vil det nok være umuligt at få centrum-venstre regeringen i Norge med på den ide. Derfor bliver det ikke til noget – foreløbig.



Men nuancen til den hjemlige opposition er klar. De er ligesom den siddende svenske regering mod salg.



SAS har efter 60 år skabt sig en solid markedsposition blandt andet gennem et omfattende samarbejde i Star Alliance og de seneste års umådeligt dygtige forretningsdrift.



Men akilleshælen er den offentlige mening – og politikernes.



Her er stadig opgaver for selskabet at arbejde med. Også selv om nogle af frustrationerne mod fødselaren stammer fra forhold, SAS ikke har det fjerneste eller allerhøjst et meget marginalt ansvar for.


Skrevet af