SAS vil væk fra strejkekultur

Her til morgen rammes SAS af årets tredje strejke med 800 svenske kabineansatte, der nedlægger arbejdet i protest mod overenskomstforhandlinger uden resultater. Hvordan skæbnen bliver for weekendens afgange, afklares i løbet af i dag.

SAS’s koncernchef Mats Jansson er frustreret over årets mange strejker, som i sidste ende kan gå ud over selskabets eksistens. ”SAS befinder sig i en ny konkurrencesituation, hvor der ikke er plads til strejker, hvis vi på langt sigt skal overleve i en stenhård branche. Strejkerne giver voldsomme konsekvenser for kunderne og skader deres tillid til os alvorligt. Vi er ved vejs ende, vi må væk fra strejkekulturen,” siger Jansson til avisen Dagens Industri. Han vil nå frem til, hvordan strejker kan undgås fremover, og det vil blive en del af den femårige strategiplan for koncernen, som Mats Jansson fremlægger i næste måned.

Ekspert i forhandlingsteknik, Søren Viemose, mener, forhandlingskulturen skal forbedres markant, hvis det ikke skal gå galt for SAS. ”Set udefra virker det, som om parterne i SAS er nået dertil, hvor de hellere vil skade hinanden end indgå beskedne aftaler. Det har tidligere kostet andre flyselskaber livet, f.eks. Sabena, American Airlines og Pan America, som blev lukket, fordi fagforeninger og ledelse ikke kunne komme videre ved egen hjælp,” siger Søren Viemose. Han råder SAS til at søge ekstern rådgivning. ”I en situation som den, SAS synes at være i, nytter det ikke at tro, at man kan fikse problemer ved bare at indstille til, at parterne opfører sig ordentligt. Det vil tage fire-fem år at ændre et så belastet samarbejde til godt samarbejde, og det vil kræve, at problemet løses gennem et langvarigt strategisk projekt, som topledelsen tager ansvar for,” siger Søren Viemose.

(Berlingske Tidende, d. 25. maj 2007)

Skrevet af