Dagens kommentar

Nu skal nye initiativer bedømmes på deres resultater.



Det er altid nemt at skyde dem ned med bemærkninger om, ”at det går aldrig!”



Eller ”det har vi prøvet før”.



Men med risiko for at blive henvist til de evige Jeronimussers brigade, skal denne signatur alligevel udtrykke en ikke helt ringe skepsis for sammenblandingen af kiosksalg og dyre billetter.



Flyrejser er ikke impulskøb. Det er nøje planlagt og efter nøje granskning i de mange tilbud.



Ganske samme vurdering bl.a. Stig Elling anlægger i dagens medier.



Og pressechefen i SAS Danmark Jens Langergaard tripper også på stedet. Han afskriver ikke ideen, men giver den heller ikke meget medløb.



Sidstnævnte vil se tiden an. Førstnævnte tror ikke på det.



Lad os nu se, må man nøgternt tilføje. Kundernes veje er hyppigt uransagelige.



Hvis strukturen bliver, at der er tale om reelt to butikker – en SAS og en 7-eleven – så måske.



Tilbage er det da også værd at diskutere, om det statsligt ejede SAS ikke må forventes at koncentrere sig om at drive deres flyselskab.



Med aftalen i Norge understøtter det lokale SAS nogle virksomheder – Statoil og 7-eleven – på bekostning af disses konkurrencer, der ikke har opbakning fra et statsligt ejet flyselskab.



Hvis nogle blandt benzinselskaber og detailhandel kalder det konkurrenceforvridende, er det sådan set ganske forståeligt.



Nu er Norge ikke EU medlem. Og det kan betyde, at der er højere til loftet i vort broderland mod nord – men alligevel.






Skrevet af