Fagforeninger skælder ud på CPH

Samtlige LO-medarbejdergrupper i Københavns Lufthavn drøftede fredag ”situationen efter australske Macquarie har overtaget aktiemajoriteten og indsat ny bestyrelse.”



De faglige organisationer beklagede bagefter i en pressemeddelelse at: ”lufthavnes ambitionsniveau er for nedadgående.”



Personalenedskæringerne hos Københavns Lufthavne, drejer sig ifølge LO om ca. 150, hver tiende ansatte.



”De største nedskæringer rammer rengøringen. Her nedlægges hver fjerde stilling – i sikkerhedskontrollen nedlægges 70 stillinger. Dermed er der lagt op til en mere beskidt lufthavn. Nedskæringerne vil gå ud over trafikafviklingen. Det betyder længere køer og flere forsinkelser,” siger fagforbundene, der ikke før har ytret sig offentligt om status i lufthavnen.



LO-foreningerne peger på, at der aldrig har været større overskud i lufthavnen. ”Trods det gennemføres forringelser i servicen for passagerer og personale.”

De udtrykker i pressemeddelelsen også ”frygt for et dårligere fysisk og psykisk arbejdsmiljø, fordi der skal være penge til skyhøj bonus til direktionen og endnu højere udbytter til de australske hovedaktionærer.”



ET ENKELT LØSNINGSFORSLAG

Københavns Lufthavne har højlydt i Berlingske og Børsen skændtes med SAS og Sterling om for lidt mandskab til check-in.

Lufthavnens bestyrelsesformand, Henrik Gürtler, afviser, at Macquarie, der ejer 52,4 %. af CPH, dræner lufthavnen for penge ved at beskære serviceydelserne.



CPH’s adm. direktør, Niels Boserup, siger at lufthavnens vækstplaner kalder SAS’ serviceniveau uacceptabelt.

Han anklager sine to største kunder, SAS og Sterling, for ringe service pga. besparelser. De er ikke interesseret i passagererne, kun i at få gjort det billigst muligt, lød meldingen.



Må Take Off komme med denne kommentar og forslag: det er rigtigt, at Københavns Lufthavns er alt for fokuseret på penge – lufthavnen forventer i år et overskud på ca. en milliard kr. Men det er også rigtigt at der i myldretiderne er for lang ventetid på check-in.



Problemet kunne løses ved, at lufthavnen opkrævede færre penge fra handlingsselskaberne – og til gengæld krævede, at den fx reducerede husleje skulle bruges til mere mandskab, så alle check-in pulte var bemandet i myldretiderne…



HB

Skrevet af