Ny flytype til SAS

SAS får måske fra februar en ny flytype i flåden – den lille Airbus 319. Der kan komme et antal af disse, i stedet for den større Airbus 321, som SAS allerede har otte af.



”Der er endnu ikke truffet nogen beslutning om dette. Sådan er det hver gang, der er en leverance på vej fra flyfabrikken, så har vi bl.a. muligheden for at udskyde leveringen, ændre model. Vi kigger på alle muligheder. Det nummer laver vi hver gang, altid at overveje alternativer – for situationen i markedet kan jo sagtens have ændret sig, siden ordren blev afgivet.”



Det siger SAS Danmarks vicedirektør, Jens Wittrup Willumsen, som kommentar til Take Off’s oplysninger om, at de resterende fire store Airbus 321’ere til SAS kan blive ombyttet med de mindre Airbus 319.



SAS har i dag Airbus 321 til de større europæiske ruter samt langruteflyene A330 og A340 på ruterne til Asien og USA. Så kommer Airbus 319 bliver det en ny flytype i SAS-flåden…



Mens A321 typisk har plads til 185 passagerer på to klasser, har A319 i standardudgaven plads til 124 passagerer – Easyjet har dog proppet 156 sæder ind i modellen. Omvendt har schweiziske PrivatAir en version med 48 business class-sæder, som selskabet bruger på vegne af Lufthansa på ruten til Newark ved New York.



Airbus 321-100 blev i år 2000 lanceret som SAS’ nye store Europafly. Dem skulle SAS have et dusin af til at ekspandere på de store Europa-destinationer og samtidig støtte den nye satsning på interkontinental trafik ved at forstærke SAS’ rutenet i Skandinavien.



Flyfamilien A320 findes i fire størrelser med A321 som ”storebror.” Cockpit er stort set ens på Airbus-flyene, så piloterne i princippet kan håndtere flere modeller. De øvrige medlemmer i familien er A318 med plads til 107 passagerer, A319 med plads til 124 passagerer og A320 med plads til 150 passagerer. A321 er i praksis en forlænget version af grundmodellen A320.



I SAS’ version har Airbus A321 plads til 158 – 182 passagerer afhængigt af konfigurationen.

Skrevet af