LUFTFART: Efter 39 år i spidsen for sit flyselskab og British Airways-partner, trækker grundlæggeren sig som adm. direktør og overlader posten til sin søn. ”Vi skal være en luftfartskoncern med flere forretningsområder,” siger den nye kaptajn.
Det har været kendt længe, at nu 69-årige Niels Sundberg ønskede at træde et skridt tilbage som adm. direktør for sit jyske flyselskab, Sun-Air med hovedkvarter i Billund Lufthavn, og overlade kontrollen til sin 33-årige søn, Kristoffer Sundberg.
Nu sker det i forbindelse med åbningen af Sun-Airs nye hovedkvarter i Billund Lufthavn næste måned.
”At stoppe som adm. direktør er en spændende og mærkelig fornemmelse, men Kristoffer har vist, at han kan det meste,” siger Niels Sundberg til standby.dk.
Spurgt om hans og firmaets højdepunkter gennem snart 40 år siger han: ”Vi evnede at komme gennem en tid med luftfartsmonopoler i Skandinavien og Europa, hvor vi bl.a. levede af taxiflyvninger samt handel med fly. Vi konverterede til ruteflyvninger og jetfly, da markedet blev givet frit, og blev British Airways-partner. Vi har aldrig haft underskud, det kan vist ikke mange andre flyselskaber prale af – og vi kæmper hver dag i et afsindig hårdt marked.”
Niels Sundberg fortsætter som bestyrelsesmedlem og hovedaktionær i Sun-Air.
Og fra flykaptajn Kristoffer Sundberg, der de seneste år har stået i lære som adm. direktør, lød det i går til standby.dk: ”Sun-Air har aldrig haft storhedsvanvid. Nu skal jeg være med til at præcisere vores vision for fremtiden, dens identitet og DNA. Vi skal ikke nødvendigvis være større, men vokse via andre forretningsområder. Ruteflyvning udgør ca. 60 pct. af vores omsætning, disse beholder vi. Men vi skal udvide – jeg ville ønske vi havde opfundet ’dusørjæger-hjemmesider’ som AirHelp, selv det næppe havde gjort os populære blandt andre flyselskaber. Men vi kunne også opfinde bagage-sporingssystemer – og vi skal lære vores kunder bedre at kende.”
”Vi forbliver en niche-operatør; vi skal ikke have større fly; vi fastholder vores flyflåde. Den består i dag af 25, hvoraf de 18 er Dornier-jets med plads til 32 passagerer,” siger Kristoffer Sundberg.
Dornier-flyene bygges ikke mere, men Sun-Air har ikke travlt med at finde en afløser.
Spurgt om han evner at føre Sun-Air videre, sagde Kristoffer Sundberg i går til standby.dk: ”Jeg er dygtig nok, jeg har kompetencerne og jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg skulle være adm. direktør for Sun-Air. Men min struktur i Sun-Air bliver anderledes, jeg vil overlade mere ansvar til vores topledere.”
Kristoffer Sundberg har også haft tid til at øve sig; han har siden 2009 været direktør for Sun-Airs datterselskab, JoinJet, der bl.a. udfører charter- og ambulanceflyvninger. I forhold til sidste år har JoinJet haft 12 pct. flere charterflyvninger denne sommer – fra europæiske kongehuse og f.eks. rockgruppen Deep Purple, der siden 2007 har brugt Sun-Air som sit flyselskab når bandet skulle rundt i Europa.
Årligt flyver Kristoffer Sundberg nu 190 timer – piloter for danske flyselskaber må årligt have 900 timer.