SAS har brug for Continental i USA

Det amerikanske justitsministerium og trafikministeriet var dybt uenige om det er i overensstemmelse med amerikansk lov, at Continental Airlines som det tredje selskab fra USA bliver medlem af verdens største flyalliance, som snart runder 25 medlemmer.



I forvejen er United Airlines og USAirways medlemmer. Uniteds piloter har skrevet direkte til præsident Obama og frarådet optagelse, fordi de mener det vil gå ud over amerikanske arbejdspladser. Der er en tendens, synes de, til at det bliver de europæiske flyselskaber, der får opgaverne.



Op til weekenden løb trafikministeriet så af med sejren, og tilladelsen blev givet, dog med den lidt mærkelige begrænsning, at Continental ikke må samarbejde om priser, trafikplaner og dele på bundlinien på nogle bestemte strækninger. Det gælder således New York til København og Stockholm. Dog med den undtagelse, at hvis der kommer et tredje selskab ind på ruten med mindst fem ugentlige afgange, da må de godt.



Nu har ingen af parterne formentlig tænkt sig at lave blandingsøkonomi og dele på bundlinien. Den øvelse er forbeholdt SAS og Lufthansa i Europa. Men afgørelsen betyder formentlig også, at SAS ikke må være generalagent for Continental i Skandinavien, som Air France/KLM for eksempel er det for Delta Airlines.



Kommerciel direktør Lars Sandahl i SAS har tidligere sagt til Take Off, at han især ser frem til samarbejdet på den amerikanske østkyst, for eksempel Newark til Florida. Det skulle der heller ikke være noget i vejen for.



For Continental bliver der bred adgang til SAS ruter i Skandinavien og Europa, men nu skal reglerne tygges nøje igennem inden optagelsen i Star Alliance.

-ejv


Skrevet af