Fredagsklummen – Flyet vi måske slet ikke har brug for

Af Ejvind Olesen



JEG KAN ikke falde i svime over, at en flyfabrik kan bygge et fly til over 800 passagerer, når de sidder lige så tæt som i en Boeing 747 med Star Tour til Thailand. Det er ikke størrelsen det kommer an på. Heller ikke i moderne flytrafik. Nok så meget passagerers komfort og selskabernes økonomi med brændstof, drift og miljø.



Ofte bliver jeg spurgt, efter snart 34 år som luftfartsjournalist, om hvilken flyvning, der har været den største oplevelse. Her er svaret til dato: Min første flyvning med Boeing 747 over Anchorage til Tokio med SAS, og premiereturen for international presse med Concorden fra Paris over Atlanten og Azorerne og tilbage til Paris, to dage før juleaften i 1975. I juni året efter var jeg med British Airways Concorde i Bahrain.



Min yndling, Boeing 747, må nu efter over 37 år forberede sig på pension, og Airbus har overhalet. Den første jumbo havde i forskellige version omkring 400 passagerer, men dog 530 i japansk indenrigstrafik. Hvis A 380 skulle indrettes på samme måde, kunne den rumme 853 passagerer, men er det rart ? Næppe.



MAN SKAL PASSE på, at man ikke beregner et flys driftsøkonomi på samme måde, som man gjorde med Concorden, beregnet til 140 passagerer, men det viste sig sent, at den blot kunne have op til 80 passagerer på de meget lange afstande – som var en af grundideerne – hvis der også skulle være plads til den fornødne brændstofmængde i tanken. På den måde skred økonomien, og hverken Air France eller British Airways fik nogensinde en økonomisk drift ud af det eventyr i mere end 25 år.



Singapore Airlines vil naturligvis heller ikke have over 800 passagerer med. Det første fly er delt op med tre klasse, 12 passagerer i suiter, 60 på business class og 399 i economy. Hvis billetprisen sættes fornuftigt, og belægningen holder det forventede på alle flyvninger, kan det sikkert blive en god forretning.



Det vil det formentlig også være for store selskaber som British Airways, Air France og Lufthansa, men det er bemærkelsesværdigt, at ingen af de store amerikanske selskaber er faldet for fristelsen. Det kan ikke kun være på grund af surhed over, at en europæisk flyfabrik løber foran amerikanske Boeing. Til gengæld er det typisk Emirates fra Dubai, som indtil nu er største kunde med 55 i ordre. Det første leveres til august næste år. Pris 320 mio. dollar pr. stk.



JEG TROR MEGET mere på Boeing 787 Dreamliner, hvis ellers amerikanerne vil få lidt styr på forsinkelsen, så den ikke løber op i flere måneder. Det er et mere miljøvenligt fly og klart mere økonomisk med dyrt jetbrændstof. CO 2 udstødningen vil blive fremhævet som markedets suverænt mindste, beregnet pr. flypassager. Det kommer politisk til at spille en stor rolle i fremtiden.



Altså indtil videre. Til lykke Singapore Airlines med altid at være i front. Men, er Airbus A 380 i virkeligheden flyet vi ikke behøver ? Efter syv års ihærdigt salg er der kun 189 i ordrebogen.



Boeing 787 er flyet vi venter på. 567 er bestilt allerede



Hvad mener du? Er Airbus A 380 et overflødigt fly ?



Stem i quick poll.

Skrevet af