Mandags kommentar

2005 og 2006 blev rekordår for charterbranchen og med den købekraft og optimisme, der fortsat præger den danske forbruger, vil 2007 sandsynligvis også føre til øget fremgang. Minimum vil vi få et år med status quo, men det skal charterfolkene ikke gå i panik over. Forleden sagde Birthe Madsen, der er administrerende direktør i Star Tour, til Børsen, at hun ligefrem frygtede tilbagegang i 2008 og måske allerede i år. Et lille fald eller stagnation vil ske på et meget højt niveau med næsten 1.2 mio. gæster. Der vil ikke blive lavvande i kassen, hvis det fla`er u` , som de siger på Fyn.



Naturligvis er ikke mindst rejsebranchen et fint parameter på forbrugernes muligheder og lyst til at bruge penge. For der er gået mode i at søge oplevelser – og hvad er mere indholdsrigt end at søge mod nye himmelstrøg.



Derfor vil pendulet svinge alt efter danskernes købelyst og tiltro til fremtiden.



Men det aktuelle rejsesalg er historisk højt. Ikke mindst i betragtning af de seneste års enorme udbud af lavprisbilletter og alle mulige andre attraktive ferieformer. Men statistisk køber hver fjerde dansker en charterrejse. Det er nu ganske godt gået.



Men stop nu frygten og brug kræfterne – som Star Tour og Birthe Madsen har gjort – og gode tider til at udvikle tilbudene til målgrupperne.



Ideen om ”børnefri”-fly på de lange distancer er et eksempel på, at man imødekommer markedets ønsker.



Ganske som DSB længe har haft stillekupeer og specielt børnevenlige miljøer, får flyene efterhånden også deres.



Det er et lille eksempel på, hvordan rejsearrangører kan sikre deres gæster en lidt bedre oplevelse. For selvfølgelig skal børn være velkommen som chartergæster, men deres behov og det modne ægtepars er jo på mange fronter vidt forskellige. Blandt andet til forløbet af en flyrejse.



Det har Star Tour indset, og det skal de have ros for.



Charterturismen er kommet for at blive. Som hidtil vil det faktuelle antal danskere, der benytter denne rejseform svinge op og ned med konjunkturerne.



Men lad nu være at pive over de kurver. Brug i stedet tiden til at iværksætte nye tiltag, der gør charterrejsen konkurrencedygtig – også andet end prisen – med andre ferieformer.


Skrevet af