Kabinepersonale som ambassdører for SAS

”SAS er i en kulturel turnaround, hvor overenskomststridige strejker er uacceptable,” siger Niels Henrik Hansen. Han stopper nu som salgsdirektør for at blive chef for selskabets 1.700 kabineansatte.



SAS Danmarks Corporate Sales siger farvel til 52-årige Niels Henrik Hansen – de sidste fem år direktør for salg til store virksomheder. Fra 1. april er han som Vice President Cabin Operations ansvarlig for SAS Danmarks ca. 1. 700 kabineansatte og administrative medarbejdere.



Niels Henrik Hansen har været 34 år i SAS. Inden han blev direktør for salg til erhvervskunder, havde han otte år som direktør for salg til rejsebureauer og turoperatører; han har bl.a. også haft tre år i SAS’ arbejdsmarkedsjuridiske afdeling.



Til Take Off siger Niels Henrik Hansen: ”Efter 13 år i salgsafdelingen trængte jeg til en ny disciplin – og friske kræfter i min stol.”



Niels Henrik Hansen afløser Niels Hemmingsen, som rykkes op som souschef for Production i SAS Danmark; adm. direktør, Susanne Larsen, er overordnet ansvarlig for området.



Udover Niels Henrik Hansen som ”kabinechef” består Production af Flight Deck Operation, Aircraft Management & Operations og to gange Leverandør-/leverance-styring, hhv. for tekniks og groundhandling.



”Mit nye job er et karriereløft – og en enorm udfordring. Jeg har dyb respekt for de kabineansatte. SAS’ kabine scorer højest, når vi undersøger kundetilfredshed – kabinen fortjener megen anerkendelse,” siger han.



Niels Henrik Hansen er med på, at det er et minefelt, han nu skal arbejde i. Kabinen i SAS Danmark er blandt de som hurtigst sætter sig ned, senest sidste forår, hvor SAS var strejkeramt i dagevis. Det kostede millioner i indtægter, masseaflysninger og vrede kunder.



”Koncernchef Mats Jansson har fremlagt en strategiplan med en kulturel turnaround i SAS – hvor det bl.a. er uacceptabelt med overenskomststridige strejker. Omvendt må vi ledelsesmæssigt have respekt for kabinepersonalets arbejdssituation og give dem mulighed for at yde optimal passagerservice,” siger Niels Henrik Hansen og tilføjer:



”Også kabinepersonalet har været hårdt presset af sparerunder. Det er ikke noget luksusjob, som det måske var i gamle dage. Kabinen er den medarbejdergruppe som har længst tid med passagererne, derfor er det vigtigt, at de er gode ambassadører for SAS.”



Til kommentarer om gamle, sure og ”metaltrætte” kabineansatte, siger Niels Henrik Hansen:



”SAS har mange nye unge, som i samspil med de ”ældre” påvirker helheden. At flyve med SAS skal, som mange kunder siger, være som at komme hjem. Passagererne skal have nænsomhed, en dansk avis, god mad, service og opmærksomhed, det skal vi fortsat udvikle.”



Han glæder sig over, at siden oprettelsen af SAS Danmark er regnskabet gået fra et underskud på 1,2 milliarder kr. for tre år siden til et plus på 35 mio. kr. i fjor – et overskud som havde været mere end dobbelt så stort uden bl.a. Q400, vintervejr og kabinepersonalets overenskomststridige strejke sidste år.



HB


Skrevet af