Sterling og Københavns Lufthavn i nyt samarbejde

Flyselskaber og Københavns Lufthavn er i fuldt sving med at lære endnu flere passagerer at bruge check-in automater.



Jo flere der kan det dét, inden sommeren og de rigtig store rejsedage, jo bedre. Det mindsker presset på de bemandede check-in skranker og passagererne skal ikke stå i kø ved check-in, kan selv vælge et ledigt sæde og kommer dermed hurtigere til sikkerhedskontrollen.



Senest underskrev Københavns Lufthavn og lufthavnens næststørste flyselskab, Sterling, i denne uge en aftale om et pilotprojekt på området. Det skal få langt flere passagerer til at bruge lufthavnens check-in automater.



Allerede i dag benytter fire ud af ti passagerer i Københavns Lufthavn selvbetjenings check-in (internet, mobil, automater), oplyser lufthavnen.



Københavns Lufthavn har opstillet og stiller sine egne SmartCheck-automater (check-in) gratis til rådighed for flyselskaberne.

Siden sidste sommer er antallet af selskaber, der tilbyder deres passagerer denne mulighed, vokset fra tre til ti. Dertil kommer, at bl.a. SAS og partnerselskaber har egne automater.



I alt betjenes Københavns Lufthavn af 55 rute- og charterflyselskaber. Foreløbig tilbyder 23 automat check-in – hertil kommer de, foreløbig få flyselskaber, med mulighed for internet check-in, altså at man hjemmefra eller kontoret udskriver eget boardingkort.



Pga. sikkerhedsreglerne kan der ikke checkes ind via automater til direkte flyvninger til USA, Continental, Delta Air Lines og SAS.



På billeder underskriver Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner (til venstre) samarbejdsaftalen med Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup.



Om den nye aftale med Københavns Lufthavn, siger Stefan Vilner, til Take Off:

”At passagererne kan checke sig selv ind er smart for passagerer, flyselskaber og lufthavnen. Derfor sikrer dette samarbejde en mere smidig passagerstrøm. Det giver en bedre udnyttelse af lufthavnens faciliteter, og passagererne får en god oplevelse.”



Nu vil Københavns Lufthavn og bl.a. Sterling lave fælles aktiviteter for at informere passagererne om de nye muligheder. ”Sterling er ambitiøse på dette område og har et mål om, at halvdelen af vore passagerer vil bruge selv-check in,” siger Stefan Vilner.

Skrevet af