Flodbølge-erstatning til rejsebranchen forsinket

Flere rejsevirksomheder har endnu ikke modtaget betaling fra Udenrigsministeriet for den luftbro, de skabte i kølvandet på flodbølgekatastrofen i Sydøstasien i december. Statens eget luftfartsselskab, SAS, har modtaget betaling penge for flere måneder siden, men rejsevirksomhederne MyTravel og Fritidsrejser må væbne sig med tålmodighed.
Det vækker utilfredshed hos MyTravel. MyTravel Danmark er i dialog med Udenrigsministeriet, men adm. direktør, Bjarne Hornbek, siger: ”Hvis de kan betale SAS for at transportere folk hjem, kan de vel også betale os, som rent faktisk transporterede først og flest – og gjorde en stor indsats.”
MyTravel i Skandinavien mistede i alt 10 mio. kr. på flodbølgekatastrofen, og MyTravel Airways brugte i alt 35 mio. kr. på at evakuere 4.300 danskere, svenskere og nordmænd. Til sammenligning brugte SAS i alt 23 mio. kr. på at transportere 3.600 hjem i dagene efter katastrofen. Heller ikke Fritidsrejser, der er moderselskab for Star Tour, har modtaget nogen penge endnu fra de danske myndigheder, mens de svenske har betalt.
Hos Udenrigsministeriet forklarer man den forsinkede betaling med, at rejsebranchens krav først skal vurderes med hjælp fra en ekstern revisor. Grunden til at SAS har fået sine penge er, at staten på forhånd indgik en aftale om transporten mellem de skandinaviske lande og SAS.
(Børsen, 24/6)

Skrevet af