Ny Dash-8 sikkerhedslanding svækker kunders tillid

Selvom alt var meldt gennemkontrolleret og flyveklar, måtte et af SAS’ Dash-8-fly i går sikkerhedslande i Kastrup Lufthavn.
Kort efter starten fra København mod Gdansk blinkede en lille lampe i cockpittet gult som tegn på, at lugen til næsehjulet ikke var lukket. Der gik dog ikke lang tid før, piloterne hørte, at lågen lukkede men også, at den åbnede igen. Så lukkede den, og den gule lampe holdt op med at lyse.
Alligevel valgte piloterne at vende om og sikkerhedslande flyet.

Alt forløb udramatisk, da Dash-flyet med 47 passagerer om bord i går formiddag foretog sikkerhedslandingen i Københavns Lufthavn som følge af næsehjulsalarmen. Der blev ikke brug for redningskøretøjerne, og passagererne blev sendt af sted med et andet fly.

Ifølge kommunikations- og aktieanalytikere vil hændelsen skade SAS’ image og gøre kunderne betænkelige ved at flyve med den efterhånden berygtede propelfly-type. Efter to alvorlige nødlandinger i Aalborg og Vilnius, hvor højre landingsstel kollapsede, blev flyene sidste torsdag meldt gennemkontrollerede og flyveklar.
”Det er et problem, når man giver et løfte om, at der er styr på tingene, og man så ikke kan levere det, man har lovet,” siger Søren Berg, adm. direktør i kommunikationsfirmaet Bergsøe4.

Kommunikationskonsulent i SAS, Mikkel Løndahl, bekræfter, det er en følsom hændelse.
”Vi kan ikke undgå returneringer indimellem. Og det her blev altså den første. Det bliver et langt sejt træk at genoprette kundernes fulde tillid til SAS igen. Det er vi 100 pct. klar over,” siger Mikkel Løndahl.

Flyet, der sikkerhedslandede, skal tjekkes, inden det må gå på vingerne igen. Men hændelsen får ingen konsekvenser for resten af flåden af Dash-8/Q400 fly.
”Det er en mindre fejl, som man har set før. Vi vil selvfølgelig helst undgå at returnere med en flyver. Men vi tager hellere en returnering for meget, end én for lidt. Sikkerhed har førsteprioritet,” siger Mikkel Løndahl.

(Berlingske Tidende, d. 10. oktober, 2007)

Skrevet af