Sverige genovervejer flyskat

Flyselskaberne med SAS i spidsen har klaget over forslaget, som kommer fordi det svenske miljøparti skal pleases for sin støtte til de regerende socialdemokrater.



Senest har offentlige instanser tilsluttet sig klagekoret. Det svenske skatteministerium påpeger tekniske brister i forslaget, Energiministeriet betvivler skattens effekt og, skriver Flygtorget.se, Sveriges Konkurrencestyrelse kalder forslaget uigennemtænkt – og Svensk Handelskammer siger, at ”flyskatten truer Sveriges konkurrencekraft.”



Alt dette får nu finansminister Pär Nuder til at sige, at han ikke afviser en omarbejdelse af forslaget.



Den påtænkte skat bliver på 96 – 430 svenske kr. pr. billet. Alle indenrigsrejser bliver 96 svenske kr. dyrere, undtaget visse regioner og byer. Hvis der flyves svensk indenrigs skal der kun betales én gang, hvis passageren bruger samme flyselskab.



En Europa-rejse på business class stiger 192 svenske kr., mens skatten bliver 430 svenske kr. for business class til destinationer uden for Europa.



Svenske flyselskaber har advaret, at skatten kan betyde nedlæggelse af ruter og mindre betjening af andre.



Energiministeriet har indikeret at skatten kan få rejsende til at flyve via et andet land – fx har Ving Resor signaleret, at dets flyvninger fra Malmø til Tyrkiet kan blive rykket til Københavns Lufthavn.

Det skyldes, at Tyrkiet i forslaget defineres som et land uden for Europa. Derfor skal rejsende mellem Sverige og Tyrkiet ifølge forslaget betale flyskat på 192 svenske kroner. Til sammenligning betales der ifølge forslaget 96 svenske kr. til europæiske lande.

Skrevet af