SAS kan løbe ind i alvorlige erstatningskrav

Mange i rejsebranchen følger SAS i kampen for at holde på sine passagerer i en svær situation. Masser af frivillige i selskabet tager en ekstra tørn for at hjælpe folk, men især pakkerejserne, kan resultere i ekstra erstatningskrav efter loven.



“Jeg synes det er en ulykkelig situation både for SAS og for passagererne, og med den service med ombookning og tilbagebetaling af billetter, som SAS foretager, er der er næppe meget at komme efter for folk med ren flybillet,” siger adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier til Take Off.



“Til gengæld kan der blive tale om store erstatningskrav for folk med pakkerejser (mindst to ydelser som fly og hotel), der bliver brændt af. For det første skal der erstattes et antal mistede feriedage ud over 24 timers forsinkelse. Dernæst skal udgifter på landjorden erstattes, hvis opholdet bliver meningsløst. Typisk et weekendophold eller lignende, som skrumper ind til ingenting.



Efter den regel skal flyselskabet betale for udgifter til hotel og lignende, som kunder ikke kan få refunderet.



Derimod skal passagererne ikke prøve på at få erstattet resultatet af “et vigtigt møde, som ikke kunne gennemføres og som betød en mistet kontrakt til store beløb.” Den slags holder ikke i retten, ” fastslår Lars Thykier.

Skrevet af