Grønlandsk rederi klar ved redningsbåden

For at få Arctic Umiaq Lines økonomi til at hænge sammen – efter fjernelsen fra årsskiftet af tilskuddet fra hjemmestyret – skal rederiet ifølge adm. direktør, Søren Andersen, skaffe 51 mio. kr.



”Trefjerdel af vor omsætning kommer fra turisterne. Derfor er jeg forbavset over tavsheden fra Grønlands Turistråds direktør, Stig Rømer Winther (billedet). Stig har kun sammenlignet det, der sker med Arctic Umiaq Line med, at jernbanedriften indstilles i Danmark. Men det er for billigt. I Danmark er der – modsat Grønland – veje mellem byerne,” siger Søren Andersen til Take Off.



Han fortsætter: ”Når hjemmestyret fjerner vores servicekontrakt, skabes der et de facto-monopol, hvor transport af turisme flyttes til Air Greenland. Vi er ikke sure gamle mænd, men må acceptere hjemmestyret – ejeren af Arctic Umiaq – beslutning og opfordringen om at skabe et transportsystem, hvor rederiet kan holde prisen nede for lokalbefolkningen.”



Ved en ekstraordinær generalforsamling i Arctic Umiaq tages der i næste måned stilling til rederiets fremtid.



STIG RØMER WINTHER SVARER

I en kommentar til Søren Andersens udtagelser, siger direktør for Grønlands Turistråd, Stig Rømer Winther, til Take Off:

”Da jeg fik det at vide, at tilskuddet til Arctic Umiaq Line ville forsvinde fra årsskiftet, kontaktede jeg politikere. Men der var bred politisk enighed om besparelsen – og når man kender Grønland ved man også, at bred politisk enighed får man ikke ændret.”



Stig Rømer Winther fortsætter: ”Det har været nævnt, at med Arctic Umiaq ude af billedet bliver det seks gange dyrere at rejse, fordi Air Greenland skal stå for transporten. Men det er et meget søgt eksempel, og jeg er overbevist om, at Air Greenland vil åbne flere direkte indenrigsruter med fly eller helikopter.”



”At tilskuddet til Arctic Umiaq forsvinder er hamrende beklageligt, men det har stået i den grønlandske finanslov siden 2003,” siger Stig Rømer Winther og fortsætter: ”Politikerne er nok gået mere drastisk til værks end ventet, men landskassen fattes penge og der er behov for samfundsomlægninger.”



”Holdningen hos det politiske flertal i Grønland er, at samfundet ikke har råd til råd tilskud til 58 bygder – nogle med blot 30-40 mennesker – som skal have el og vand, el, telefon, sygelejestation osv. Der er store strukturændringer på vej i Grønland, som formentlig vil resultere i at befolkningen flytter tættere sammen i større byer,” forklarer Stig Rømer Winther og tilføjer:



”Det er rigtigt, at det fjernede tilskud til Arctic Umiaq Line lægger op til et en-strenget trafiksystem baseret på Air Greenland. Men landsstyret har ikke sagt, at man vil lukke AUL. De får ikke en ny servicekontrakt, men frie hænder til kun at sejle rentable ruter.”



En af de største leverandører af turister til Grønland er Profil Rejser, hvis adm. direktør, Jahn Schapiro, har sagt, at forsvinder Arctic Umiaq, som halvdelen af Profils gæster bruger, vil bureauet overveje at indstille Grønland som destination.



Hertil siger Stig Rømer: ”Den udtalelse er jeg meget ked af. Men den har samme effekt på mig og grønlandske politikere, som når der råbes: Ulven kommer. Jeg tror nu heller ikke Jahn mener det så bombastisk. Omvendt må man som rejsearrangør vurderer, hvor rentabel en destination er. Men forsvinder en arrangør, kommer der en anden.”



LÆS MERE PÅ TAKE OFFS HJEMMESIDE

Take Off har for nylig skrevet mere om denne sag – læs artiklen ved at bruge søgefunktionen på vor hjemmeside, skriv som søgeord: Arctic Umiaq Line



HB

Skrevet af