EU kræver gennemsigtige flypriser

”Kom fra Århus til London for 299 kroner. Plus skatter og afgifter.” Sådan kunne en typisk reklame for en flybillet se ud – også selv om den reelle pris er 460 kroner, med skatter og afgifter.



Den slags markedsføring gør det svært for forbrugerne at sammenligne priser, mener EU’s transportkommissær, Jacques Barrot. Derfor stiller han i dag forslag om, at flyselskabernes billetpriser i reklamer og på hjemmesider skal indeholde alt – inklusive skatter, afgifter, bagage- og olietillæg m.m., skriver Politiken.



”Vi er helt enige. Det vigtigste for forbrugerne er, hvad billetten koster i sidste ende. De er ikke interesseret i mellemregningerne,” siger chefkonsulent Benedicte Federspiel om forslaget.



Et af de flyselskaber, som kritiseres for uigennemskuelige priser, er Ryanair. Bl.a. for at lægge egne serviceafgifter oven i stats- og lufthavnsafgifter, for at skabe en kunstigt billig basispris.



SAS ser positivt på forslaget. ”Vi skjuler ikke noget for kunderne, og vi er kun tilfredse med, at priserne bliver mere forbrugervenlige i forhold til de selskaber, som ikke oplyser den rigtige pris,” siger SAS Danmarks kommunikationschef, Jens Langergaard.

Skrevet af