SAS mister trumfkort med Jens Willumsens farvel

SAS Danmark skal med udgangen af september for anden gang på fire måneder sige farvel til en topdirektør. Mens Jens Aaløse i maj stoppede som direktør for marketing og leisuresalg, er det denne gang selveste nr. 2 i SAS Danmark, salgs- og marketingdirektør Jens Willumsen.



Og mens Jens Aaløse havde et nyt job klar, adm. direktør for Dansk Reklame Film – og ny bestyrelsesformand for Profil Rejser, har 45-årige Jens Willumsen intet.



Jens Willumsen er særdeles respekteret og meget anerkendt i branchen; højtplacerede branchekilder udtrykte torsdag overfor Take Off bestyrtelse over nyheden.

”Jeg forstår simpelthen ikke, at de lader en så kompetent topchef ham gå,” sagde en kilde.

Flere SAS-medarbejdere har i dag kontaktet Take Off og fortalt om chock og tårer i SAS i går pga. meddelelsen om at de mister den meget afholdte Jens Willumsen.



Eftersom Jens Willumsen har seks måneders opsigelse, har hans beslutning været kendt længe af SAS’ øverste ledelse. I en pressemeddelelse torsdag beklagede adm. direktør for SAS Danmark, Susanne Larsen også Jens Willumsens beslutning (læs uddrag af pressemeddelelsen på Take Off fra fredag morgen).

Det har ikke været muligt at træffe Susanne Larsen for en kommentar til denne artikel.



Jens Willumsen sagde torsdag til Take Off, at han ikke stopper pga. problemer i ledelsen af SAS Danmark.

”Jeg synes, at jeg har gjort mit nuværende job færdigt. Nu vil jeg give mig selv nye udfordringer, i et nyt job som får det bedste frem i mig. Mine sidste fire jobs har haft en overordnet overskrift om udviklingsorienteret lederskab, hvor man også får medarbejderne med. Jeg trives med den slags.”



Jens Willumsen meddelte torsdag eftermiddag sin beslutning til sine medarbejdere.



”Det er klart sentimentalt at skulle væk. Men jeg havde nået et punkt, hvor jeg efter min tilbagekomst til SAS i 2001, først havde bidraget til hele turnaround-planen i Stockholm, og de sidste to år med det kommercielle i SAS Danmark. Jeg har ikke været på en tidsbegrænset kontrakt med SAS Danmark – men føler, at jeg har gjort det man kunne forvente. Og hvor længe skal man sidde i samme job?,” siger Jens Willumsen og tilføjer:

”Jeg har ikke brugt kræfter på at søge nyt job, efter beslutningen var taget – i stedet ville jeg gøre mit arbejde færdigt hos SAS Danmark.”



Som noget af det sidste i SAS, fortsætter Jens Willumsen i gruppen som arbejder med den fremtidige kommercielle strategi for SAS’ fire flyselskaber (Danmark, Norge, Sverige og Interkontinental). Denne strategi offentliggøres i september.



”Det arbejde vil jeg gøre færdigt. Der kommer et hav af forandringsprojekter, markedsbearbejdning overfor bl.a. agenter og corporate. Det bliver en fuldstændig koldbøtte, hvor vi på en række områder begynder nærmest forfra,” siger Jens Willumsen.



”I den nye strategi kigger vi også på, om vi flyver nok på de ”rigtige ruter” og har nok af de ”rigtige kunder” samt får det maksimale ud af vort produktionsapparat. Lige nu har vi ikke en optimal kundesammensætning, vi skal have endnu flere fuldt betalende passagerer ved at gøre os endnu mere attraktive overfor dem.”



Jens Willumsen begyndte sin karriere i SAS som trainee, han er cand. merc. og endte i første omgang som marketingchef i Danmark.

Han var væk fra SAS i fem år som adm. direktør for hhv. Mediacom i Danmark og AC Nielsen AIM i Danmark. I 2001 blev han kaldt tilbage til SAS, hvor han på hovedkontoret ved Stockholm var Senior Vice President for SAS Marketing & Product Management.



”Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at vende tilbage til SAS. Jeg elsker den virksomhed overalt på jorden. Det bliver meget emotionelt at sige farvel til de mange gode medarbejdere, jeg har gennem årene har grinet og grædt sammen med,” sagde Jens Willumsen i går.



HB

Skrevet af