Nyt koncept fra Maersk Air

Ambitionerne fejler ikke noget hos Maersk Air i flyselskabets nye strategiplan, som træder i kraft fra sommerprogrammet, 28. marts: ”Maersk Air vil i løbet af 2-3 år blive Danmarks førende luftfartsselskab,” hedder det.



Maersk Air går fra defensiven til offensiven og introducerer fra 28. marts 11 nye ruter fra Københavns Lufthavn til Frankrig og Spanien – næsten en fordobling af ruteantallet fra CPH til 17.




Billund beholder sine eksisterende ruter – i alt kommer Maersk Air op på 28 ruter til europæiske hovedstader, storbyer og feriedestinationer; de 17 fra CPH flyves med Boeing 737-700 med plads til 132 passagerer.



Nye ruter fra CPH til Frankrig bliver Bordeaux (2 gange om ugen fra 30. marts), Paris (CDG – daglig fra 3. maj), Lyon (2 gange om ugen fra 29. marts), Marseilles (2 gange om ugen fra 23. april) og Toulouse (to gange om ugen fra 29. marts).



Nye ruter fra CPH til Spanien bliver Alicante (fire gange om ugen fra 31. marts), Gran Canaria (en gang om ugen fra 8. maj), Madrid (seks gange om ugen fra 21. april), Malaga (seks gange om ugen fra 21. april) og Mallorca (tre gange om ugen fra 31. marts).



Der kommer snart en række informationsmøder for rejsebureauerne om Maersk Airs nye koncept.



NYT FLEKSIBELT BILLETKONCEPT




Med et nyt billetkoncept kan alle billetter ændres, herunder navnet på passageren, blot tre timer før afgang – begge dele koster et gebyr på 250 kroner.




En annullering eller refundering af billetten koster 500 kroner.



Ligeledes kan passagererne vælge mellem fire sædemuligheder, bl.a. afhængig af sædeafstanden. Den billigste og med mindst plads er Small (70 cm.), for 200 kroner mere bliver der 10 centimeter mere benplads på Medium, andre 400 kroner giver yderligere 10 cm. på Large – og endelig bliver der X-large, hvor passageren for 1.400 ekstra dels får den største afstand til sædet foran, dels en dobbelt så bred stol.



De nye billetkonstruktioner kan allerede bookes – eneste undtagelse med det nye koncept er Færøerne, der betjenes fra både København og Billund. Ligeledes gælder konceptet med de valgfrie siddemuligheder ikke på selskabets små CRJ-jetfly.



MERE CODESHARE MED PARTNERNE




”Vi vil give kunderne det bedste og lidt til fra de konkurrerende flyselskaber. Vi vil tilbyde lave priser, valgfri benplads og fleksibilitet for alle billetter,” sagde Maersk Airs adm. direktør, Finn Øelund, på et pressemøde onsdag morgen i Københavns Lufthavn og tilføjede:




”Maersk Airs nye prissætning samt de meget fleksible regler for ændring af navn, afrejsetidspunkt og refundering uden nærmest at skulle betale gebyrer, der svarer til rejsens pris, vil udfordre luftfartsbranchens måde at tænke og agere på.”



Maersk Air lægger med udvidelsen af sit rutenet op til udvidet samarbejde med sine eksisterende partnere i luftfarten gennem codeshare og interline. “I første omgang får nogle flyselskaberne nok et kulturchock, når de ser vores oplæg, men vi vil nu fortælle dem nærmere om vores planer,” sagde Maersk Airs nye kommercielle chef, Anne von Glasow, til Take Off ved pressemødet i dag.



”Markedet fra Skandinavien er ikke stort nok til at rumme alle de flyselskaber, der i dag er i regionen. Om blot et par år vil der være færre, men større og stærkere flyselskaber og med bedre lønsomhed,” forudser Finn Øelund.




Han kalder de nuværende lavprisselskaber for 1. generation – men de har primært kun prisparameteret at skrue på.




2. og 3. generation af lavprisselskaberne har et nyt stort vækstpotentiale fra de traditionelle flyselskaber i Skandinavien og Europa. Her vil lavprisselskaberne tage det bedste fra ruteselskaberne og vice versa.



”Maersk Air vil være markedsleder og det naturlige førstevalg i Danmark og Sydsverige,” siger Finn Øelund. Maersk Airs udvidelser af rutenettet sker med brug af den eksisterende flyflåde og med øget arbejde til bl.a. kabine- og cockpitpersonalet, der under Maersk Airs krise har delvist har været på nedsat arbejdstid.



KIGGER PÅ RESTEN AF EUROPA




Det store nye koncept indebærer også stop for overbooking, ingen Maersk Air bonusaftaler og særrabatter.



Hele Europa står åben for Maersk Air. Der kommer andre nye ruter til hele kontinentet – giver en rute overskud, bliver den, giver den tab, lukkes den.



Der køres kun med one-way priser, billigst bliver London Gatwick med priser fra 315 kroner med skatter og afgifter – dyreste one-way billet bliver 795 kroner til Gran Canaria.

Skrevet af