Kæmpeunderskud hos SAS

SAS er hårdt presset af svigtende passagerer og faldende lyst til at betale de dyre businessbilletter. Det meddelte selskabet i går, mandag, ved offentliggørelsen af sit halvårsregnskab, der til fulde bekræfter luftfartens problemer:



Et minus på næsten 1,5 milliarder kroner og udsigt til et samlet minus på 1,6 milliarder kroner for 2003, lød meldingen på et pressemøde i Stockholm. Det vil i givet fald være det største underskud i SAS’ historie.



I midten af 1990’erne rejste fire ud af ti SAS-passagerer på business-class. Det tal er halveret nu. Samtidig har den svage verdensøkonomi, krigen i Irak og SARS begrænset lysten til at flyve, mens lavprisflyselskaberne har vænnet folk til at flyve billigt og enkelt.



Koncernchef Jørgen Lindegaard er ikke i tvivl om, at SAS overlever. ”Vi begynder at tjene penge næste år. Der er tegn på, at flypassagererne er begyndt at vende tilbage. Problemet er bare, at de ikke vil betale det samme for flybilletten som tidligere,” siger han.




SAS’ spareplaner betyder, at der skal fyres 6.000 ansatte inden 2005. 1.400 har allerede forladt SAS. Alene på SAS’ hovedkvarter i Stockholm med 1.350 medarbejdere skal 500 væk. I alt skal der skæres omkostninger for 11-12 milliarder kroner.

Skrevet af