Garantifond giver erstatning til rejsekunder i gråzone

Rejsegarantifonden vil udbetale en kvart million kroner i erstatning til kunder som tidligere på året købte pakkerejser hos selskabet Go2 på Vester Farimagsgade 6 i København. Go2 var ikke registreret i fonden, men påstod det var agent for Billet Centralen på samme adresse som var registreret i fonden – og som ikke må forveksles med den seriøse turoperatør Billetkontoret.



Da Go 2’s kunder hverken fik fakturaer, flybilletter eller hotelvouchere, kontaktede de Rejsegarantifonden. Hvis Go 2’s kunder overhovedet kom af sted, viste det sig ofte, at hotellet ikke var betalt, så de selv måtte betale (igen) på stedet, oplyser Rejsegarantifonden.



Fonden henviste kunderne til Billet Centralen som ansvarlig for rejsen/refusion af indbetalte beløb. Men Billet Centralen reagerede ikke på henvendelser.



Rejse-Ankenævnet afsagde i sommer og efteråret kendelser om, at Billet Centralen skulle betale erstatning til kunderne. Billet Centralen meddelte Ankenævnet, at Go2 svigagtigt anførte Centralen som teknisk arrangør og at den ikke havde kendskab til rejserne eller modtaget betaling fra Go2.



Go2 gik konkurs 21. juni og fordi Billet Centralen nægter ansvar for de solgte rejser, finder Rejsegarantifonden nu situationen så urimelig, at fonden i dette tilfælde udbetaler erstatning når kunderne har dokumenteret, at de har betalt for en pakkerejse, dvs. fly og hotel, oplyser Rejsegarantifonden i en pressemeddelelse. Det tilføjes, at fonden herefter vil anlægge sag mod Billet Centralen for at få erstattet de udbetalte beløb fra fonden.



Go2’s ejer, Steen Abrahamsson, blev i sommer meldt til politiet for bedrageri. Abrahamsson var i sidste måned involveret i en sag i Københavns Byret om selskaberne Transit Net og Transit Rejser, som han stod som indehaver af.



I sommer skrev DR’s Tekst-TV, at myndighederne længe havde vidst, at Go2 havde rod i regnskaberne og at de foreløbige tal viste, at Go2’s kunder var blevet snydt for mindst en halv million kroner.



I juni sagde jurist i Rejsegarantifonden, Birgitte Fjeldhoff, til Take Off, at fonden ikke ville tage sig af sagen, eftersom Go2 ikke var registreret hos fonden.

Skrevet af