SAS’ piloter skal flyve mere

SAS skal spare og skære i udgifterne for at nå sparemål i år, hvor kravene er skærpet yderligere efter pilotstrejke i Danmark og ekstra ”sygdom” i Norge, der angiveligt har kostet mellem 2,5 og 3 mio. kr.



Fredag meddelte parterne om en ny aftale, der sikrer ansættelsesforhold, senioritetsliste og overordnede løn- og arbejdsforhold. Nu følger overenskomstforhandlinger i hvert af de fire selskaber (Danmark, Sverige, Norge og langruterne), men SAS har allerede accepteret, at lønnen reguleres med 2,4 procent af dem samlede lønsum.



I Berlingske Business siger SAS Danmarks kabinepersonales formand, Verner Lundtoft Jensen “piloterne har leveret 20-30 % mindre til spareplanen end kabinepersonalet. Det nye i aftalen er, at piloterne kommer op på vores niveau i produktion, men får en lønstigning på 2,4 %. Vi må som minimum forvente det samme.”



I følge aftalen øges antallet af flyvetimer på oversøiske ruter 15 %, det svarer til 40-50 pilotjob. En produktionsstigning, som ifølge pilotforeningen svarer til 150 mio. kr. Det er nøjagtigt det beløb, piloterne hele tiden har sagt, de har tilbudt SAS, men som afgående koncernchef Jørgen Lindegaard ikke har kunnet bruge, “fordi der ikke er midler til en udvidelse af trafikprogrammet før om et år eller to.”



Til gengæld siger adm. direktør i SAS Danmark Susanne Larsen til avisen “man kan ikke nikke genkendende til, at den ny overenskomst skulle være identisk med det, pilotforeningen tidligere har præsteret. Vi har nu en god platform for videre forhandling.”



De 2.000 danske, svenske og norske SAS-piloter har som led i aftalen også fået garanti for, at deres job ikke forsvinder til Spanair, finske Blue1, Estonian Air eller andre af SAS-koncernens familiemedlemmer, hvor pilotlønninger ellers er billigere.



Læs Take Offs chefredaktør, Karsten Madsens, kommentar i dag i Lunch-udgaven om emnet.



Ejv.

Skrevet af