EU skader luftfarten mere end Al Qaeda

Det skulle have været – og var også – en stor konference om fremtiden for dansk luftfart, arrangeret af Transportøkonomisk Forening og holdt i Industriens Hus torsdag eftermiddag i København.



Der var oplæg fra trafikminister Flemming Hansen, Danfoss’ koncerndirektør, Hans Kirk, og en kontorchef fra EU’s transportdirektorat, mens det blev Stefan Vilners udtalelse og et vredesudbrud fra Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup, som stod tilbage som eftermiddagens dramatiske højdepunkter.



Som en af de fem paneldeltagere – de andre var foruden Niels Boserup, SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, Sun-Airs adm. direktør, Niels Sundberg, og Billund Lufthavnschef, Jørgen Krab Jørgensen – langede Stefan Vilner (billedet) hårdt ud efter EU. Som han også gjorde det i Take Off-Stolen i seneste udgave.



Stefan Vilner er også præsident for de europæiske lavprisselskabers sammenslutning, ELFAA (The European Low Fares Airlines Association), hvis medlemmer, bl.a. Ryanair og Easyjet, har 100 mio. flypassagerer om året.



Stefan Vilner kritiserede på mødet EU for at pålægge luftfarten masser af ekstra omkostninger, senest til passagerkompensationsloven. Han nævnte, at såvel IATA (sammenslutningen af ruteflyselskaber,) og ELFAA havde lagt sag ved EU-domstolen mod EU mod denne nyskabelse.

EU fik også på puklen for sin af-reguleringspolitik inden for luftfarten og kritik for den kommende liste over ”farlige” flyselskaber – når der ikke er en tilsvarende over bus- og togselskaber.



Stefan Vilner var også irriteret over, at trafikminister Flemming Hansen havde forladt konferencen og at direktør Daniel Calleja Crespo fra EU’s transportdirektorat, havde meldt afbud og i stedet sendt ”en 12. mand,” en kontorchef, som også havde forladt mødet på tidspunktet for paneldebatten.

Både Niels Boserup og Jørgen Lindegaard sagde, at vel kan EU kritiseres, men det var bedre at samarbejde med EU end at råbe og skrige.



Jørgen Lindegaard sagde på mødet, at han ikke var begejstret for den formentlig kommende australske overtagelse af Københavns Lufthavn. De nye ejere vil gøre alt for at tjene deres investering ind igen, det skal kunderne betale… ”Og jeg vil hellere have rabatter i lufthavnen end flere springvand,” sagde Lindegaard.



BOSERUP BLEV SUR

I øvrigt endte mødet, som havde samlet 150 deltagere, med at Niels Boserup, blev tydeligt irriteret.



Formanden for Transportøkonomisk Forening, Jens Hennild, fra Dansk Industri, spurgte ved sin afrunding, om Københavns Lufthavns direktør kunne give garanti for, at kufferten var på bagagebåndet senest ti minutter efter landing i Københavns Lufthavn.



Det fik Niels Boserup til vredt at forklare Jens Hennild, at han nu i 15 år som adm. direktør i lufthavnen havde forsøgt at gøre det klart, at det ikke er lufthavnen, men handlingselskaberne som sørger for bagagen.

”Nu er jeg sur,” sagde Niels Boserup da han rejste sig fra sin plads – og efter mikrofonen var slukket sagde til Jens Hennild om hans manglende viden og spørgsmålet: ”Det var pinligt.”



HB

Skrevet af