Royal Caribbean sætter sig på halvdelen af danskernes krydstogter

”Alle salgstal er fortrolige, ingen rederier offentliggør konkrete tal. Men vort salgsmål for 2005 i Danmark ligger på ca. 4.000 passagerer. Og vi antager, at der på det danske marked i år bliver solgt cirka 8.000 krydstogtrejser.”



Så meget kunne Take Off få nordisk salgschef for Royal Caribbean og Celebrity Cruises, Tor Johan Pedersen, til at rykke ud med efter rederiet udsendte en jubelpressemeddelelse om, at Royal Caribbean på nuværende tidspunkt har solgt flere krydstogter i Danmark i 2005 end i hele 2004.



Priserne på krydstogter er stort set de samme som for 20 år siden. Det reelle prisfald kombineret med et større udbud skabte ny dansk rekord i antallet af krydstogtgæster i 2004, konstaterer RCCL. Og salgschefen siger:



”I gennemsnit betaler man ca. 750 kr. i døgnet for selve krydstogtet – med kahyt med balkon, måltider døgnet rundt, fitnesscenter, spa-center, pools, aktivitetsprogrammer for børn, internationale underholdnings-shows hver aften.”



”Mange skandinaver er lidt nervøse for systemet med drikkepenge til personalet. Det har vi løst ved at tilbyde vores gæster at inkludere drikkepenge i prisen for selve krydstogtet”, siger Tor Pedersen.



I vintermånederne tager danskerne typisk på krydstogt i Caribien med Miami som udgangspunkt, bl.a. med anløb i det tidligere Dansk Vestindien. Op mod 25% rejser til Middelhavet om sommeren med Barcelona som starthavn.



Royal Caribbean har de seneste 5 år fået ni nye skibe, og har nu 19. Sammen med søster-rederiet Celebrity Cruises disponerer man over hele 29 skibe.

Skrevet af